Lidl Plus on matkapuhelimessa toimiva etuohjelmasovellus. Kun sovellus tuodaan Suomeen, tarkoittaa se sanojen syömistä, onhan Lidl piikitellyt kilpailijoiden kanta-asiakkuusohjelmille läpi vuosien ja vannonut ettei heille sellaista tule. Kun myös media puhuu Lidlin täyskäännöksestä ja ihmiset purkavat pettymystään keskustelupalstoilla, päätetään mainonnassa olla rehellisesti takinkääntäjiä ja hyödyntää ihmisten kommentteja sellaisenaan.
Itseironinen tyyli toimii: Yli 500 000 suomalaista rekisteröityy etuohjelman käyttäjäksi (väkilukuun suhteutettuna enemmän kuin missään muussa Lidl-maassa). Lidl Plus -asiakkaiden osuus liikevaihdosta on jopa neljänneksen (tavoite 10%). He kuluttavat kauppareissullaan rahaa yli puolet enemmän kuin etuohjelmaan kuulumattomat asiakkaat. Seurauksena useiden miljoonien lisämyynti.
Kun on tarpeeksi vahva brändi, voi se takkiakin kääntämällä olla linjakas ja itsensä näköinen. Selkeä haaste, jämäkkä toteutus ja näkyvät tulokset. Aavistuksen tarkemmin avatuilla tuloksilla olisi voinut taistella kirkkaammistakin mitaleista.
tuomariston perustelut