Lidlin Satukausi osoitti markkinointiviihteen voiman. Tavoitteena oli kasvattaa joulun ja pääsiäisen myyntiä haastajan asemassa, kahden kaupan jättiläisen varjossa.
Joulumainonta on perinteisesti koskettavia tarinoita läheisyyden voimasta. Mutta jouluna pajatso oli tyhjennetty vuoden mittaan erilaisiin koronakampanjoihin. Itkettämisen sijaan halusimme piristää kansaa ja tarjota jotain, mikä ei muistata tästä hetkestä lainkaan.
Lidlin Satukaudella kaikkien tuntemat klassikkosadut joutuivat Lidlin mankeliin ja kääntyivät päälaelleen. Tarinallisen kampanjan voimalla Lidlin joulumyynti kasvoi 8,4% edellisvuoteen nähden ja pääsiäisen myynti peräti 29,5%. Kampanjan huomioarvo 90% oli 10-vuotisen mittaushistorian korkeimpia.
Tarinan voimaan luottaminen kannattaa. Se tekee tästä kampanjasta oppikirjaesimerkin siitä, kuinka erottuva markkinointi tuo lisäarvoa brändille. Tämä huumoriin nojaava irtiotto korona-arjen sentimentaalisuudesta toimii myös kaupallisesti. Suorastaan satumaisesti.
Tuomariston perustelut, Hopea