Vuokkosten toimintaa on pitkään ohjannut halu edistää yhdenvertaisuutta sekä laajentaa kuukautisista käytävää keskustelua. Kuukautisiin on liitetty historiallisesti monenlaista sosiaalista ja kulttuurista häpeää, jota on viime vuosikymmenen aikana purettu tabuja rikkomalla. Menstruoivien moninaisuutta on käsitelty kuitenkin vähemmän.
Jopa 93 % transmiehistä on kokenut kuukautisiin liittyvää sukupuolidysforiaa, jota kuukautistuotteiden korostunut sukupuolittuneisuus voimistaa. Varsinaista biologista ilmiötä ei voi muuttaa, mutta sen ympärille rakentuvaa sosiaalista ja kulttuurista todellisuutta voi.
Niinpä Vuokkoset loi transmiehille, sukupuolettomille ja muunsukupuolisille heidän sukupuoli-identiteettiänsä paremmin vastaavat pakkaukset. Vastuullisuusteko saavutti miljardiyleisön ja siivitti kolme vuotta laskussa olleen brändin 8 %:n kasvuun.
Poikkeuksellisen innovatiivinen kampanja, jolla tartuttu rohkeasti tärkeään aiheeseen. Työ osoittaa, kuinka yksittäiseen kohderyhmään panostaminen voi hyödyttää koko brändiä ja pienellä budjetilla voidaan saavuttaa merkittävä vaikutus.
tuomariston perustelut, kulta, positiivinen muutos
Loistava ja vaikuttava PR-läpimurto, jonka vahva ja disruptiivinen idea erottuu edukseen kovasti kilpailussa markkinassa. Työ on onnistunut saavuttamaan upeat tulokset, joilla on vaikutusta koko brändin mielikuvaan sekä myyntiin.
tuomariston perustelut, pronssi, erikoissarja