Grand Effie 2012 -palkinnosta kisaa 12 kampanjaa

Markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan Effie Awards Finland -kilpailun finaaliin on päässyt 12 kampanjaa. Yhteensä jätettyjä töitä oli 57.

Short-listalle pääsivät seuraavat kampanjat:

  • Finnair Lähtöhinnat – Sinivalkoisen historian suurin myynninkasvu (Finnair Oyj, SEK & GREY / Toinen Helsinki)
  • Finnmatkat – Lähetä vanhempasi lomalle (Finnmatkat, Markkinointitoimisto FOLK)
    Jenkki Juicy Cube – Kuinka hedelmätornado iski purkkamarkkinaan (Leaf Suomi Oy, Family Inc. / Toinen Helsinki)
  • Kauko – kauko-ohjattu design kahvila, kahdessa sarjassa (World Design Capital 2012, hasan & partners)
  • Nissan RUMBLE (Nissan Nordic Europe, TBWA\HELSINKI)
  • Näin pyyhkäistään probioottien kärkeen. Ripulilääke Precosan onnistumisen resepti (Algol Pharma Oy, Zeeland Helsinki Oy / Mediatoimisto Voitto Tiimi Oy)
  • Oululaisen rehellinen suomalainen leipä ylitti kasvutavoitteet kolminkertaisesti (Fazer Leipomot, SEK & GREY Oy / Dagmar Oy)
  • Paulig Makuparit …kun kahvi löysi täydellisen makuparin bloggaajien avulla, kahdessa sarjassa (Oy Gustav Paulig Ab, Toinen Helsinki Oy / SEK & GREY OY)
  • Pelicans – vahvempana kuin koskaan (Lahden Pelicans Oy, Mainostoimisto Ilme Oy)
  • Reissumies – Toiset on luotuja kulkemaan (Fazer Leipomot, SEK & GREY Oy / Dagmar Oy)
  • ST1 käteisalennuskortti (ST1, Toinen Helsinki Oy ja N2)
  • Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä (Vähemmistövaltuutettu ja IOM, King Helsinki)

Effie-tuomaristoon kuuluu 21 jäsentä, jotka edustavat mainostajia, mainosalaa ja alan oppilaitoksia. Tuomariston puheenjohtaja on BOB Helsingin AD Anu Igoni, joka on yksi BOBin perustajista ja partnereista.

Suuria yllätyksiä short-lista ei sisällä. Kuten viime vuonnakin, suuret brandit ovat hyvin edustettuina. B-to-B -kategorian työt olivat varsin aliedustettuja ja se näkyy myös niiden poissaolona short-listalta. Tässä vaiheessa oma tuntumani on, ettei itsestään selvää Grand Effie voittajasuosikkia ole vaan kisasta saattaa tulla tiukka ja tasainen. Se jää nähtäväksi.

sanoo Anu Igoni

Tuomarit arvioivat Effie Awardsissa markkinointikampanjoiden tuloksellisuutta. Keskeisiä kriteereitä ovat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville kampanjaelementeille.

Effieen lähetettyjen kilpailutöiden sorteeraus paremmuusjärjestykseen vaati paitsi kestävää takamusta, myös aivotyötä. Tapa raportoida kampanjoiden tuloksia ja onnistumisen mittaristot vaihtelivat laidasta laitaan, joten töiden vertailu keskenään oli paikoin haastavaa, sanoo Igoni.

Effie Awards -kilpailusta

Effie Awards on yksi maailman arvostetuimmista mainonnan tehokkuutta mittaavista kilpailuista, jonka Suomessa järjestää MTL ry yhdessä Kauppalehden kanssa. Effie Awards Finland on vakiinnuttanut asemansa myös Suomen merkittävimpänä markkinoinnin tuloksellisuutta arvioivana kilpailuna.

Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Menestyneet kampanjat esitellään yleisölle ja palkinnot jaetaan torstaina 25.10.2012 ravintola Kaarle XII:ssa klo 18.00 alkaen.

Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät arkistosta sivulta http://effie.fi/. (c) Effie on Effie Worldwide Inc:n omistama tavaramerkki.

Lisätiedot:

MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puhelin 0400 484 693, sähköposti tarja.virmala@mtl.fi

BOB Helsinki Oy, AD Anu Igoni, puhelin 050 512 3790, sähköposti anu.igoni@bobhelsinki.fi