Kuinka fiksutella olevansa voittaja, vaikkei itse kilpailisi?

Effie Awards Finlandin päätuomari Tommy Mäkinen kaivautuu suomalaisuuden ja kilpailemisen ytimeen. Vain huomatakseen, että kaivettavaa riittää.

Eräs tuntemani henkilö, saattoi olla sukulainen, harrasti nuoruudessaan kehonrakennusta. Pumppasi rautaa oikein huolella, mutta ei osallistunut kilpailuihin. Joka vuosi hän kävi kuitenkin katsomassa kansallisen tason kehonrakennuskisoja ja kertoi niiden jälkeen lähipiirilleen, että ”olisin voittanut oman sarjani”.

Nerokas ja aukoton strategia. Tehdä paljon duunia, olla osallistumatta kisaan ja kertoa myöhemmin, että olisi ollut rahkeet voittoon. Jättää kohderyhmälle sellainen muistijälki, että olisi ollut mahdollinen kultamitalisti.

Tuon sorttisella polttoaineella me suomalaiset tuppaamme puksuttamaan eteenpäin. Kilpaileminen tuntuu epämukavalta, koska siinä voi hävitä. Ruotsalaiset sanovat, että kisassa voi myös voittaa, mutta ruotsalaisia ei kuunnella. Niillähän meni äskettäin se koronahommakin perseelleen.

Meidät suomalaiset on opetettu siihen, että jos joku tekee hyvin, joku toinen kertoo mikä virhe siinä tehtiin. Vaikka jollain onnenkantamoisella sattuisimmekin pärjäämään, niin siitä tulee joka tapauksessa sanomista. Kysykää vaikka Renny Harlinilta, Linus Torvaldsilta, Kimi Räikköseltä tai Patrik Laineelta. Ja keitä näitä nyt on. Katsomon tai auditorion riviltä 6, paikalta 57 löytyy aina hyviä neuvoja. Ja loput kommentit voi lukea kätevästi netistä.

Koronavuosi 2020 on ollut markkinointimaailmaa kärventänyt grilli, jossa lyhyelläkin matematiikalla ainakin kolmannes bisneksestä on palanut pohjaan. Toisaalta, vielä ankarammin tuo grilli on polttanut monia muita toimialoja. Me markkinoinnin lapset emme suinkaan ole saaneet niitä pahimpia palovammoja, vaikka joskus heikkoina hetkinä haluammekin uskotella itsellemme niin.

Väittäisin, että korona on ollut pikemminkin markkinointialaa rentouttava hieronta. Ainakin näistä näkökulmista katsoen: A) Voidaan luvan kanssa surkutella sitä, että bisnes sakkaa. Ei tarvitse kierrellä lausunnoissaan, tyyliin ”on ihan positiivisia merkkejä ilmassa”. B) Voidaan pienentää omia kuluja, aloittaen siitä, ettei osallistuta markkinointialan kilpailuihin. Siinähän jo säästää muutaman satasen tai jopa tonnin. C) Voidaan silti pitää tuntosarvet pystyssä ja arvostella muiden tekemisiä – sen verran resursseja, aikaa ja puhtia löytyy aina.

Effie Awards Finlandin vuoden 2020 kisa on nyt käynnissä. Se on alan tärkein ja arvostetuin kisa. Suoraselkäiset ja nälkäiset osallistuvat siihen, sivustahuutelijat jättävät osallistumatta. Elämme poikkeuksellisia aikoja, mutta yksi asia ei ole muuttunut. Tälläkin kertaa jotkut seisovat lavalla kisan voittajina ja jotkut rykivät katsomossa, että ”jos olisin osallistunut, olisin voittanut oman sarjani”.

Kummalla puolella sinä haluat olla?

 

Tommy Mäkinen on Folk Finlandin luova johtaja ja Effie Finlandin päätuomari 2020. Mäkinen kuuluu koronan riskiryhmään, koska on tupakoitsija. On kertonut perheelleen, että lopettaa sauhuttelun, vain saadakseen heidät hiljaiseksi. Huijaa sillä tavoin sekä itseään että perhettään.