Effie yhtenäistyy globaalisti. Tuomarointiprosessi muuttuu monivaiheiseksi. Osallistujalla on mahdollisuus täydentää työtään ja hän saa työstään jokaiselta tuomarilta palautteen.
Effie Awards järjestetään yli 40 maassa. Effie Worldwide ohjaa kaikkia maita entistä tiiviimmin ja kaikki partnerit noudattavat aiempaa tiukemmin yhteisiä ohjeita.
Osallistuja saa mahdollisuuden täydentää työtään
Uutta meillä on se, että kisakanslia tarkistaa kaikki työt ennen kuin ne annetaan tuomareille luettavaksi. Mikäli kilpailutyössä ei ole kaikkia vaadittavia kohtia oikein ilmaistuna, pyydämme osallistujaa täydentämään työtään.
Tarkistamme kaikki työt siksi, että niissä on varmasti kerrottu vaadittavat asiat ja ettei hyvä työ jää muotoseikan vuoksi vähille pisteille.
Erityisesti uusille ja harvoin osallistuville toimistoille ja asiakkaille tämä on hyvä uudistus. Joku tsekkaa, että kaikki kohdat tulevat oikein ilmaistua.
Tuomarointi muuttuu kaksivaiheiseksi ja anonyymiksi
Tuomarointikierroksia on kaksi ja niissä on eri tuomaristo. Kilpailutyöt tuomaroidaan nimettöminä eli tuomarit eivät näe toimistojen nimiä. Päätuomari osallistuu molempien kierrosten tuomarointiin.
Ensimmäisessä tuomaroinnissa valitaan shortlista eli finalistit, joita voi olla korkeintaan kolmannes kisaan lähetetyistä töistä.
Jokainen tuomari antaa arvioimalleen työlle palautteen: mitä hyvää, mitä parannettavaa. Osallistuja saa Effiestä siis kehitysideoita ja mahdollisuuden oppia.
Nyt voi saada kunniamaininnan
Toisella kierroksella valitaan voittajat, joita voi olla enintään kuudesosa kisatöistä. Kategorioittain jaetaan vain yksi kulta, hopea ja pronssi. Jos kaksi työtä saa ihan samat pisteet, palkintoja voidaan jakaa kaksi.
Uutta on se, että tuomaristo voi antaa kunniamaininnan hyvälle työlle, joka ei ihan yllä palkintoon edellyttäville pisteille.
Ohjausryhmä ohjaa ja kehittää Effietä
Effie-kilpailua kehittää ohjausryhmä, jossa on edustajia toimistoista, asiakkailta, mediasta ja tutkimuksesta. Ryhmässä on kokeneita markkinoinnin ja Effien ammattilaisia.
Ohjausryhmä päättää uusista kategorioista, nimeää tuomaristot, vahvistaa finalistit ja palkitut pisteiden perusteella tuomarointikokousten jälkeen.
Tasavertaista, oikeudenmukaista ja opettavaa
Kaikkien Effien muutosten tavoitteena on, että kilpailu järjestetään kaikkialla oikeudenmukaisesti ja osallistujia kunnioittaen. Shortlista ja voittajat valitaan siten, että tuomareiden antamista pisteistä tehdään useita listauksia. Tällä vältetään yksittäisen tuomarin vaikutus niin, ettei ”kotiinvetoja” ole mahdollista tehdä.
Nyt vaan kirjoittamaan kisatyötä!
Nyt jos koskaan kannattaa laittaa hyvät markkinointityöt Effiehen. Muutokset tuovat kisakanslialle ja tuomaristolle lisää töitä, mutta osallistujille uudistukset antavat enemmän. Että ei kun vaan näppis laulamaan. ????
Effie Awards on markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu, jonka Suomessa järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL. Kilpailun pääyhteistyökumppanina toimii Sanoma Media Finland.