Markkinoinnin tehtävä on kysynnän luominen

Effiessä todennetaan markkinoinnin kyky osoittaa paikkansa liiketoimintastrategian toteuttajana, Elina Bono kirjoittaa.

 

Kasvun aikaansaaminen vaatii onnistumista liiketoiminnan jokaisella osa-alueella. Markkinointi on osa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta, ja sillä on rooli ketjun jokaisessa vaiheessa kiinnostuksen herättämisestä ostopäätökseen ja sitoutumiseen.

Markkinointiosastojen tehtävä ei ole hauskojen ideoiden toteutus ja luovuudella kujeilu. Markkinoinnin tehtävä on kysynnän luominen, ylläpitäminen ja tarvittaessa elvyttäminen, kuten pandemian aikana nähtiin.

Koska markkinoijien toimialat kohtaavat hyvin erilaisia haasteita ja yritykset toimialan sisällä poikkeavat toisistaan, on selvää, että Effie-tuomareilla ei ole helppo tehtävä edessään tänäkään vuonna. Kisa-entryn kirjoittaminen on aikaa vievää ja vaativaa puuhaa. Kuka onnistuu kuvaamaan markkinoijan liiketoimintahaasteen selkokielisesti? Kenellä on vahvin insight haasteeseen ja siihen perustuva luova ratkaisu ─ hyvistä tuloksista puhumattakaan. Effiessä ei pärjää pelkällä hauskalla idealla, kuten ei markkinoinnissa ylipäätään. Markkinointiosastojen tehtävä ei ole hauskojen ideoiden toteutus ja luovuudella kujeilu. Markkinoinnin tehtävä on kysynnän luominen, ylläpitäminen ja tarvittaessa elvyttäminen, kuten pandemian aikana nähtiin.

 

Effiessä todennetaan markkinoinnin kyky osoittaa paikkansa liiketoimintastrategian toteuttajana. Ja juuri siksi jokaisen markkinoijan, niin pienen kuin ison, olisi hyvä osallistua Effieen. Menestyminen Effiessä kertoo, että markkinoinnin rooli on oikein ymmärretty.

Ilman tunnettuutta brändiäsi ei ole olemassa. Siksi se on markkinoinnin alkuvaiheen keskeisin tavoite. Kun tunnettuuden nousu kirjataan Effie-työhön onnistumisen mittariksi, mittari on varmasti oikea. Samoin preferenssi, joka kertoo asiakkaiden mieltymyksestä. Onko brändisi asiakkaalle tylsä, turha, houkutteleva vai peräti kaikkein mieluisin? Jokaisen brändin tavoite on olla se halutuin, sillä se tarkoittaa pitkiä ja uskollisia asiakassuhteita. Markkinaosuuden ja myynnin kasvu puhuttelevat taatusti niin Effie-tuomareita kuin yritysten johtoryhmiä, someklikit eivät niinkään. Ne kun harvoin ovat liiketoiminnan onnistumisen mittareita.

 

Effiessä todennetaan markkinoinnin kyky osoittaa paikkansa liiketoimintastrategian toteuttajana. Ja juuri siksi jokaisen markkinoijan, niin pienen kuin ison, olisi hyvä osallistua Effieen. Menestyminen Effiessä kertoo, että markkinoinnin rooli on oikein ymmärretty. Näissä yrityksissä markkinoinnin tehtävä on syvällä liiketoiminnan ytimessä. Näissä yrityksissä ei tarvitse pohtia, kuuluuko markkinointi kulmahuoneisiin vai ei.

 

Sekä markkinoijalle että toimistolle jo entryn kirjoittaminen on opettava kokemus. Parhaat kisatyöt työstetään yhdessä siinä missä koko vuosi on tehty yhteistyötä yhteisten voittojen eteen. Kirjoittaessa muistuu mieleen, tuliko vuoden mittaan tehtyä sovitut asiat ja miten niissä onnistuttiin. Kannustan kaikkia markkinoijia ja toimistoja osallistumaan Effieen tänä 20-vuotisjuhlavuonna. Työ on raskas, mutta taatusti palkitseva. Tuli Effie kotiin tai ei.

 

Author

 

Elina Bono, Head of Marketing, B2B, Sanoma Media Finland Oy

LinkedIn

Twitter