Effie näyttää, että yhteistyö bodaa ideoista kokoaan isompia

Tätä kirjoitettaessa eletään marraskuun viidettä päivää, eli Effie-hakemuksen viimeisen jättöpäivän iltaa. Takana on taas kova puristus, jossa on sukellettu käsissä olevan casen syvään ytimeen, palasteltu haasteet ja esitelty yksityiskohdat, jotka mahdollistivat kaupallisen onnistumisen luovuuden avulla. Täytellessäni itsekin tuota suksen mittaista hakemusta, kirkastui itselleni ilmiselvyys jälleen kerran – ilman yhteistyötä ei näistä hommista tulisi yhtään mitään.

 

Onnistunut markkinointi on näet huimasti enemmän kuin osiensa summa. Tarvitaan inhimilliseen totuuteen pohjaava insight, tarvitaan asiakkaan tarpeista ponnistava strategia, tarvitaan luova konsepti, joka kommunikoi strategisen näkemyksen oivaltavasti, tarvitaan toteutus, joka nostaa luovan korkeuksiin, ja jakelu, joka saattaa sen kohderyhmän piiriin tehokkaasti. Koko ketju konkretisoituu viimeistään tekijätietoja listatessa, toivottavasti kuitenkin jo paljon sitä ennen.

 

Yhteistyötä tarvitaan ensisijaisesti siksi, että yksittäinen idea itsessään on totaalisen arvoton otus. Vasta sarja ideoita, jotka kohottavat, muotoilevat ja rakentavat konseptia ja sen toteutusta, alkavat luoda arvoa alkuperäisen idean päälle – kuin korkoa korolle. Ideoita tarvitaan prosessin jokaisessa vaiheessa: alkuperäisen ajatuksen muotoilua yhdessä asiakkaan kanssa, tuotantoryhmän tärkeät huomiot tuotannollisesta näkökulmasta ja mediapaletin ideointi konseptille sopivaksi ovat kaikki täynnä lukemattomia uusia, alkuperäistä kasvattavia ideoita.

 

Effie on kuin maisteritason tutkimus työryhmän toimintaan. Kun case kirjoitetaan auki, muistuttaa se sen, kuinka hyvin idea on saanut kasvaa työryhmäläisten lisäideoiden myötä konseptista tuotannon kautta kampanjaksi, joka jokaisessa vaiheessaan on saanut lisää lihaa luidensa ympärille. Voittajatyöt on bodattu sellaiseen kuntoon, että niillä pärjätään ideoiden Mr/Ms Universum -kisoissa – globaaleissa Effie-kilpailuissa ja Rivieran rannoilla.

Effie ulkokehäläisittäin

Lopuksi pari rohkaisun sanaa kehä kolmosen ulkopuolella toimiville asiakkaille ja toimistoille ­– osallistukaa kisaan rohkeasti! Altavastaajilla on usein rohkeampi ote tekemiseen, ja sitä kautta hyvät mahdollisuudet tehdä jotain erilaista ja erottuvaa – joskus jopa se, että laittaa Joonas Nordman puhumaan härskejä, saattaa johtaa hyviin tuloksiin. Pienemmät budjetit kannattaa ajatella mahdollisuuksina – kun meillä ei ole varaa ostaa tietä ihmisten silmille, tulee tie sinne ansaita. Tällöin ei oikein voi himmailla.

 

Kirjoittajana:
Juuso Kemi
Toimitusjohtaja
Staart Oy