Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n ja Suomen Markkinointiliitto MARK:n järjestämä EFFIE Finland –kilpailu on edennyt loppukilpailuvaiheeseen. Ennätyksellisten 90 sarjaosallistumisen lisäksi myös kilpailun taso on tänä vuonna korkea. Niinpä tuomaristo päätti kelpuuttaa toiselle kierrokselle yhteensä 52 sarjaosallistumista. Shortlistauksia tehtiin kaikkiaan 21 sarjassa.
Ensimmäistä kertaa kampanjat saattoivat osallistua useampaan sarjatyyppiin. HK-Ruokatalon Potkun lanseeraus keräsi peräti neljä shortlistausta ja Nissan Qashqai lanseeraus (Nissan Nordic Europe) kolme.
Kahteen shortlistaukseen ylsivät seuraavat kymmenen kampanjaa: The Best Brand in the World by Jabra (Jabra), Kaikki lentävät Finnairin kesähinnoilla – paitsi Rädyn Seppo (Finnair), Kampanja, joka kesti jopa räntäsateen – Kokoomuksen eduskuntavaalivoitto 2007 (Kokoomus), Meiran reilu kahvi (Meira), Maailman nopein kansa (MTV Max/MTV3 Media), Nokia WidSets (Nokia), Piirimyyjäättöri (Vendiili), PIKASSO – maailman ensimmäinen taidesupermarket (Bob Helsinki), Toimistopaita (Nanso), Valio Viola – Violan paluu (Valio).
EFFIE 2007 kilpailun tulokset julkistettiin gaalassa 11.10.2007 Wanhassa Satamassa.
Seuraavassa loppukilpailuun (shortlist) päässeet kampanjat sarjoittain (suluissa tuote ja markkinoija):
Palvelu- ja tuotesarjat:
Asuminen (1): Bedroom Lanseeraus (Vepsäläinen)
Autoilu ja moottoriala (2): Nissan Qashqai lanseeraus (Nissan Nordic Europe), Virkistävästi kaupunkilaisempi CR-V (Honda Motor Europe Finland)
Elintarvikkeet (4): HK Potku – sopivasti tulinen pikaruoka (HK-Ruokatalo), Kapakkatunnelmaa tiipiissä – ja samalla kannattavuus kasvuun (Koff Indian/Sinebrychoff), Meiran reilu kahvi (Meira), Valio Viola – Violan paluu (Valio)
Matkailu, elämykset ja vapaa-aika (5): Host City Helsinki (Helsingin kaupunki), Kaikki lentävät Finnairin kesähinnoilla – paitsi Rädyn Seppo (Finnair), Maailman nopein kansa (MTV Max/MTV3 Media), Tallink – kuulostaa hauskalta (Tallink), Uusi juna-aika (VR)
Muoti (2): Kuinka rahaton hakkaa rikkaat (Seppälä), Toimistopaita (Nanso)
Muut kestokulutushyödykkeet (2): Pannut ja kattilat kiertämään – Hackman Heavy Metal Tour (Hackman), The Best Brand in the World by Jabra (Jabra)
Muut kuluttajapalvelut (2): dna Arvon verkkolanseeraus (DNA), DNA toi joulun takaisin (DNA)
Non-profit (3): Kampanja, joka kesti jopa räntäsateen – Kokoomuksen eduskuntavaalivoitto 2007 (Kokoomus), Pöydän pää (Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliitto), Suomi tarvitsee supernaisia (SuPer)
Terveysala (1): Leiras – myynnin ja tuloksen täyskäännös kiitoksen voimalla (Leiras)
Yrityskuva (2): Itellan lanseerauskampanja (Itella), PIKASSO – maailman ensimmäinen taidesupermarket (Bob Helsinki)
Bisneshaastesarjat:
Design- ja pakkauspainotteiset kampanjat (2): Meiran reilu kahvi (Meira), HK Potkun pakkaussuunnittelu (HK Ruokatalo)
Lanseeraukset (4): HK Potku – sopivasti tulinen pikaruoka (HK Ruokatalo), Maailman nopein kansa (MTV Max/MTV3 Media), Nissan Qashqai lanseeraus (Nissan Nordic Europe), Uusi dna – alueellinen lanseeraus (DNA)
Mediaidea (2): PIKASSO – maailman ensimmäinen taidesupermarket (Bob Helsinki), Tuomarit (Idols/Mediaidea)
Pienet ja alueelliset budjetit (2): Piirimyyjäättöri (Vendiili), Toimistopaita (Nanso)
Renessanssi (2): Kampanja, joka kesti jopa räntäsateen – Kokoomuksen eduskuntavaalivoitto 2007 (Kokoomus), Valio Viola – Violan paluu (Valio)
Veteraanimestarit (4): Kivimiehet (VR), Mission Impossible (Maaseudun Tulevaisuus / Viestilehdet), Pantteri – myynnin tuplaaminen viidessä vuodessa (Fazer Cloetta), Tunteella ja taidolla – Juhla Mokka (Paulig)
Mediatehosarjat:
Internet-painotteiset kampanjat (4): The Best Brand in the World by Jabra (Jabra), Kaikki lentävät Finnairin kesähinnoilla – paitsi Rädyn Seppo (Finnair), Nokia WidSets (Nokia), Piirimyyjäättöri (Vendiili)
Radiopainotteiset kampanjat (1): Tour de Chile (Cono Sur/Winestate)
Printtipainotteiset kampanjat (1): Berner XZ – Erilainen mediastrategia vei markkinakakkoseksi (XZ / Berner)
TV-painotteiset kampanjat (2): HK Potku – sopivasti tulinen pikaruoka (HK-Ruokatalo), Joka päivä joku löytää elämänsä numerot (Keno/Veikkaus)
Kohderyhmäsarja:
Ulkomaiset kohderyhmät (4): Freeze Time in the U.S.A. (Time Freeze / Lumene), Label of a New Era: The Mission in China (UPM Raflatac), Nissan Qashqai lanseeraus (Nissan Nordic Europe), Nokia WidSets (Nokia)
Lisätietoja:
MTL, toimitusjohtaja Markus Leikola, p. 050 5630 211