Markkinoinnin tehokkuutta mittaavan kilpailun, Effie Awards Finlandin tämän vuoden kilpailu on avattu. Nyt kymmenennen kerran Suomessa järjestettävään kilpailuun voi osallistua sellaisilla markkinointikampanjoilla, jotka on toteutettu 1.9.2008 – 28.8.2009 välisenä aikana.
Kilpailusarjoja on useita ja kampanjan toteutus, mediavalinnat ja kohderyhmät sekä markkinoitava tuote- tai palvelu voi olla lähes mikä tahansa. Kilpailussa keskeistä ovat strategiset valinnat, luovat ratkaisut liiketoiminnassa ja kampanja-aineistossa sekä tulokset, ennen muuta tehokkuus. Kilpailuun osallistutaan kampanjaesittelyillä, jotka tulee toimittaa arvioitavaksi viimeistään 28. elokuuta 2009.
Kilpailun on perustanut New York American Marketing Association NYAMA ja Suomessa sen järjestäjinä toimii Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL yhteistyössä Suomen Markkinointiliitto MARKin kanssa. Effie Awards on maailman arvostetuin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu, joka järjestetään 34 maassa. Suomessa Effie on vakiinnuttanut asemansa merkittävimpänä markkinoinnin tuloksellisuutta arvioivana kilpailuna.
Tuomaristossa on markkinoinnin, viestinnän ja median ammattilaisia
Kilpailuun osallistuneet kampanja arvioi ja palkinnot jakaa 20 henkinen raati. Tuomariston puheenjohtajaksi on kutsuttu mainostoimisto Laundry Helsingin toimitusjohtaja Alex Nieminen. Kokonaisuutena tuomaristo edustaa kokeneita ammattilaisia monipuolisesti koko markkinoinnin, viestinnän ja median toimialalta.
Tuomariston muut jäsenet ovat:
Lauri Gulin, partner, Taivas
Pia Grahn Brikell, toimitusjohtaja, Storåkers McCann, Ruotsi
Jouni Heinonen, toimitusjohtaja, Viestintätoimisto Pohjoisranta
Hanna Hiekkamies, brändijohtaja, Valio
Anne Laakso, brändijohtaja, Kesko
Petteri Laurikainen, strategiajohtaja, Bob Helsinki
Jussi Liimatainen, toimitusjohtaja, Ezpa
Niklas Lilja, Senior Copywriter, Goodby, Silverstein & Partners, Yhdysvallat
Ahti Martikainen, viestintäjohtaja, Telia Sonera Finland
Sari Mikkonen-Mannila, luova johtaja, Skandaali Leo Burnett
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia
Janne Pöyhönen, asiakkuusjohtaja, Lahtinen & Mantere Saatchi & Saatchi
Dan Rönnqvist, planner, Dynamo
Kirsi Saloranta, strategiajohtaja, Family Eno
Mikael Simelius, Vice President Marketing, Wärtsilä
Lauri Sipilä, partner, Pro-Source
Sirpa Tallqvist, tutkimuspäällikkö, Nelonen
Tina Terho, toimitusjohtaja, Happi Mindshare
Antti Vassinen, tutkija, Helsingin kauppakorkeakoulu
Tina Wessman, toimialajohtaja/Media, TNS Gallup
Tulokset julkaistaan lokakuussa
Tuomaristo arvioi kilpailutyöt kahdessa osassa. Toiselle kierrokselle päässeiden finalistien joukosta valitaan sarjoittain Bronze-, Silver- ja Gold Effie –palkinnon saajat. Koko kilpailun paras kampanja palkitaan Grand Effie –palkinnolla torstaina 15. lokakuuta Helsingissä järjestettävässä tilaisuudessa.
Lisätietoja:
Kilpailun verkkosivuilta mtl.fi/effie.fi
Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kari Castrén, 050 330 4780, kari.castren@mtl.fi