Effie-kilpailun 2011 päätuomarina Eka Ruola

Markkinoinnin ja viestinnän tehokkuutta mittaavan Effie Awards Finland -kilpailun vuoden 2011 tuomaristoa vetää monesti Effie-palkittu ja useissa kansainvälisessä tuomaristoissa nähty hasan & partnersin luova johtaja Eka Ruola.

Hyvä kampanja on sellainen, joka kääntää päät, pitää otteessaan ja saa lopulta kuluttajan kaivamaan kuvetta. Effiessä kampanjarelevanssi on oleellisinta. Tarkoituksena ei ole palkita pelkästään hyviä myyntituloksia tai luovaa suunnittelua, vaan hyviä tuloksia saavuttanut kampanjakokonaisuus. Tuskin kannattaa lähettää kisaentryä, jossa parin mainoksen avulla on onnistuttu myymään toukokuussa merkittävästi enemmän ylioppilaslakkeja kuin koko alkuvuonna yhteensä,” pohtii tuloksellisuuden perusteita Eka Ruola.

Vuoden 2011 tuomaristo

Tuomariston puheenjohtaja Eka Ruola, Executive Creative Director, hasan & partners
Hanna Forsström, Account Director, Digital Services, Euro RSCG
Sam Hansén, Toimitusjohtaja, Lahtinen Mantere Saatchi & Saatchi
Juha Herranen, Toimitusjohtaja, Aegis Media
Tarja Jussila, Toimitusjohtaja, Hilland Knowlton Finland
Tuomas Kahri, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Hartwall
Johanna Kesti, Business Manager, Arabia
Elina Kukkonen, Markkinointipäällikkö, Kauppalehti
Ilkka Kärkkäinen, Art Director, Dynamo Advertising
Rainer Lindqvist, Toimitusjohtaja, DDB
Jussi Liimatainen, Toimitusjohtaja, Ezpa
Pekka Mattila, Vieraileva markkinoinnin professori, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Sari Mikkonen-Mannila, Executive Creative Director, Skandaali
Marco Mäkinen, Toimitusjohtaja, SEK & GREY
Anni Ronkainen, Maajohtaja, Google Finland
Heikki Rotko, Varatoimitusjohtaja, MTV MEDIA
Lauri Sipilä, Toimitusjohtaja, MARK Suomen Markkinointiliitto
Kati Sulin, Online-dialogi johtaja, Fazer
Kimmo Tolonen, Markkinointijohtaja, brändi- ja markkinointiviestintä, Veikkaus
Päivi Topinoja-Aranko, Suunnittelujohtaja, Mainostoimisto Family Inc.
Pekka Törmälä, Head of Marketing and Channels, Sampo Pankki
Tarja Virmala, Toimitusjohtaja, MTL ry

Effie-kilpailusta

Kilpailuun voi osallistua markkinointikampanjoilla, jotka on toteutettu 1.9.2010-31.8.2011 välisenä aikana. Kilpailussa keskeisiä voittoperusteita ovat strategiset valinnat, luovat ratkaisut sekä ennen kaikkea itse tulokset. Kilpailuun osallistutaan sähköisillä kampanjaesittelyillä, jotka tulee toimittaa arvioitavaksi viimeistään 2. syyskuuta 2011. Kilpailusivusto aukeaa kesällä.

Markkinointikampanjalla käsitetään kilpailussa joko yksittäinen selkeästi kampanjana toteutettu markkinointiviestinnällinen toimenpide tai tietyssä aikajaksossa tehdyt pidempiaikaiset toimenpiteet, esimerkiksi yrityksen sähköisen esilläolon kehittäminen. Veteraanisarjassa kilpailevat puolestaan pitkäkestoisen brändinrakennuksen työt. Keskeistä on, että kampanjalla on selkeä, eri mittareilla esitettävä alku ja tavoitteet sekä jossain aikajaksossa mitattu lopputulos, vaikka toimenpiteet jatkuisivat vielä sen jälkeen.

Kilpailusarjoja on useita ja mukana voivat olla erilaiset kampanjan toteutusratkaisut, mediavalinnat ja kohderyhmät. Mukana on myös non-profit -kategoria. Viime vuoden Effie-palkituista töistä löytyy niin monimediakampanjoita kuin sähköisen median varaan rakennettuja kampanjoita. Kilpailuun osallistuneiden kampanjatöiden budjetti, kuten myös palkittujen töiden budjetti on vaihdellut muutaman tuhannen euron panostuksesta moninkertaisesti tuon kampanjahinnan ylittävään hintaan: osoitetut tulokset ratkaisevat aidosti Effie-voiton.

EFFIE on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Kilpailun omistaa nykyisin Effie Worldwide, Inc ja kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. EFFIE järjestetään nykyisin noin 40 maassa. MTL:llä on kilpailun järjestysoikeudet Suomessa, yhteistyökumppanina MARK ja päämediayhteistyökumppanina Kauppalehti.

Kilpailun verkkosivusto avautuu entryjen vastaanottoon keskiviikkona 22.6.2011.

Lisätietoja:

MTL:n kisakansliasta effie@mtl.fi.