Nämä toimistot tekevät Effie-tason markkinointia

Kahdeksas kerta toden sanoo. Kahdeksannella Effie Finland Awards -kierroksellani olemme saavuttaneet kriittisen massan täyttymispisteen: kilpailuun tuli yli 120 työtä ja se on paljon! Se tarkoittaa viime vuodesta 50 prosentin kasvua ja toimistojen määrä liki tuplaantui. Oletan, että luku tulevina vuosina vain kasvaa.

Effie ei ole mainoskilpailu. Se on tulokset saavuttaneen, tavoitteellisesti tehdyn luovan markkinoinnin kilpailu. Brändi vahvistuu ja markkinoinnin tavoitteet saavutetaan vain järjen ja tunteen yhdistelmällä. Siksi Effie palkitsee myös luovuudesta.

Olennaista Effie-kilpailun tasoisessa markkinoinnissa on se, että syntyy syvä ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta ja että se ymmärrys johtaa luovaan strategiavalintaan, mikä taas johtaa loistaviin tuloksiin.

Vuosi sitten Effie-töitä tuli 23 toimistosta, tänä vuonna toimistoja oli 43. On ilo huomata, että tavoitteellista ja tuloksellista Effie-tason markkinointia tekee yhä useampi toimisto. Komeeta!

Viime vuonna töitä oli Bob The Robotista (8), Toinen PhD:sta (8), hasan & partnersilta (7), TBWA:lta (6), McCannista (5), SEK:stä (4), OMD Finlandista (4), Dynamosta (3), Folk Finlandista (3), Milttonista (3), Caratista (2), Dagmarista (2), Columbia Roadista (2), DDB Helsingistä (2), Intohimotoimisto Cassiuksesta (2), Kuudes Kerros’sta (2), Make It Simplestä (2), Mirumista (2), Valvesta (2), Viestintä Drumista (2), Villivisiosta (2), IDBBN:stä (1) ja Futuricesta (1).

Seitsemän MTL-vuoteni aikana olen jakanut hasan & partnersille kahdeksan kultaista, viisi hopeista, yhden pronssisen ja yhden Grand Effien, SEKille kolme kultaista, viisi hopeista, kolme pronssista ja yhden Grand Effien, Bob The Robotille kolme kultaista, kaksi hopeista, kaksi pronssista ja yhden Grand Effien, Folk Finlandille kaksi kultaista, kaksi hopeista ja kolme pronssista Effietä ja yksi Grand Effie, TBWA:lle viisi pronssista ja yhden kultaisen Effien. Siinä oli minun Effie-historiani perusteella tuloksellisten ja luovien toimistojen viiden kärki.

Tänä vuonna Effie-kisaa osallistuvat seuraavat toimistot ja asiakkaat
(useat työt ovat osallistuneet kahteen kategoriaan, ohessa julkaisuluvan antaneet työt)
Viime hetken myynnistä hallittuun kysynnän ohjaukseen
Dagmar, Mirum
Oy Aurinkomatkat – Suntours Ltd Ab

Taktisen kilpahuudon altavastaajasta reilusti kasvavaksi brändiksi
Dagmar, Intohimotoimisto Cassius / Miltton Creative
Instru Optiikka Oy / Nissen

McVegan eli miten McDonald’s pääsi vegaanien suosioon.
NORD DDB HEL, OMD Finland Oy
McDonald’s / Food Folk Suomi Oy

The Land of Free Press
TBWA\Helsinki, JCD decour Finland, ClearChanel Finland
Helsingin Sanomat

Puolestakyröttäjät – Idea kuin Neuvostoliitosta
Superson Oy
Kyrö Distillery Company

Suomen ensimmäinen räätälöity interaktiivinen IG Stories livesketsi
Dagmar, Troot network, Justimusfilms
Liikenneturva

Yhdessä enemmän – 100 syytä matkailla Suomessa
Drama Queen
Suoma ry

Tekniikka ratkaisee
ID BBN, Toinen BHD
Diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen yhteisvalinta

MySoda markkinajohtajaksi Suomen suurimmalla promolla
Viestintä Oy Drum
MySoda Oy

Finlandia by Forest Machines
Kurio, No-Office
Neste ja Ponsse

Reissumies meni Tinderiin – rohkealla tavalla kiinni uusi kohderyhmä
Vapa, Dagmar
Fazer Leipomot

Mercuri Urval – automatisoitu ja dataohjautuva rekrytointimainonta
GroupM / MediaCom
Mercuri Urval Suomi

Autokaupan vallankumous
Avidly Oyj
Suomen Autokauppa Oy

Betolvex. Muistin tuex
Briiffi
Ratiopharm Oy

Mehiläisen Lapsuuden tekijät. Rohkeudella ja tunteella tuloksiin
Vapa, Dagmar
Mehiläinen Oy

Roosa nauha – rohkeudelle
Dynamo & son, Rabbit Films
Syöpäsäätiö

Kermaa, kermaa, kermaa ja enemmän myyntiä
Carat Finland, TBWA\Helsinki
Arla

Koiran vuosi
TBWA\Helsinki
Musti ja Mirri

Kaikki palikat paikallaan
Orange Advertising Oy
Citycon Oyj / Iso Omena

Yhteisvastuu 2018
KASKI Creative Agency, Mediatoimisto Voitto, WTD Media Oy
Kirkkopalvelut ry

#LIFEINHEL
TBWA\Helsinki, KLOK, Dagmar
Finavia

Ravintolavaunu puksutti suomalaisten mieliin ja myyntimenestykseen
TBWA\Helsinki, Toinen BHD, Agent Pekka, Screen
VR-Yhtymä Oy

Onnea, Lennu
TBWA\Helsinki
Musti & Mirri

Peten Koiratarvike, persoonalla suuria vastaan
Tulos Helsinki
Peten Koiratarvike Oy

Miten suomalaiset saatiin eurojackpottaamaan uudella innolla
Make it Simple, hasan & partners, Dagmar, Grillifilms
Veikkaus

Paluu punaisille juurille
McCann Helsinki, IPG Mediabrands Finland
Viking Line Oyj

Domino – Klassikot eivät vanhene
Folk, Dagmar, Otto Tuotanto
Fazer Makeiset

Korttikampanja
Folk, Virta Helsinki, Miracle Sound, Valve Media
Lidl Suomi

Lidl Stingy – Elä kuin viimeistä kesäpäivää
Folk, Virta Helsinki, Directors Guild, La Boca
Lidl Suomi

Säästöpankki – Tahdon asialla
Folk, Dagmar, Otto Tuotanto
Säästöpankki

Pizzaperjantain paluu
Make it Simple, Also starring, Dagmar, Hotspot
Orkla Suomi

Kia FIFA World Cup
Markkinointitoimisto Radikal, Toinen PHD
Bergé Auto Nordics Oy

Elements of AI
Reaktor, Wolfcom
Reaktor, Helsingin Yliopisto

Mikko from Lohja – Kuntamarkkinoinnin mullistaja
Vaisto Creative, Hehku Marketing
Lohjan Kaupunki

Autotalli.com tekee autoilusta helppoa
Bob the Robot, Bob the Robot Pictures
Alma Media Partners

Digitaalisen strategian muutoksilla kasvua verkkokaupan myyntiin
Vizeum
Lindex Oy

Kingis – Brändi, joka palasi snack-jäätelöiden Kuninkaaksi
Mindshare, Supersons Oy
Unilever Finland Oy

Sprite & JVG: Lemons, Rhymes & Limes
Miltton Creative, Carat, Isobar, Veli Creative
Coca-Cola Finland Oy

Fazer Sirkkaleipä – vastaleivotusta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi
SEK, Dagmar, Digipeople Studio
Fazer Leipomot

Linssit huurussa
Wavemaker Finland, Supersuper Oy, Paloma Communications Oy
Estrella Oy

Stockmann sisältömarkkinointi
John Brown Media
Stockmann Oyj Ab

Earned Media Roundhouse Kick
Drama Queen, Otto Tuotanto
Hesburger

Karhun vuosi – Porin brändin uusi elämä ja markkinointiteot
Staart Oy
Porin Kaupunki

Alepa-fillarit
Carat Finland, Avidly
HOK-Elanto

Tuplataan kivijalkavaatemyynti heille, joita vaatteet eivät kiinnosta
hasan & partners Oy, Mjolk, Vizeum
K-Citymarket / Kesko Oyj

Se näkymätön ero
hasan & partners Oy, Virta Helsinki
Oral Hammaslääkärit Oyj

Jonnet muistaa: CokeTV Suomi S02
Miltton Creative, Carat, Videolle
Coca-Cola Finland Oy

Fazerin Sininen – Kuinka Pieni pala Suomea kasvatti myyntiä isosti
SEK, Dagmar, Genelec
Fazer Makeiset

Kuinka Genelec tavoitti kymmeniä miljoonia uusia korvapareja?
Superson Oy, Boiler Room
Genelec Oy

Uusi Tuntematon – yksi elokuva, monta ennätystä
hasan & partners Oy, SF Studios, Post Control, Arilyn, Mediatoimisto Voitto
Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy

Miten laskussa ollut Lotto sai tulokset, joista voitiin vain haaveilla
hasan & partners Oy, Dagmar
Veikkaus

Coxa potilastarinat oikean tiedon lähteenä
Propaganda, FreeRun Productions, Get it Right Helsinki Oy
Tekonivelsairaala Coxa

Maailman rauhallisin banderolli – [/Ki:p/ /Pi:s/]
Superson Oy
Kämp Collection Hotels

Risifrutti – tiedolla johtaen klassikko vahvaan kasvuun!
Dagmar
Orkla Suomi

Tuplasti parempia hotelliöitä
Kaiku Helsinki, Revoltti, Mainostoimisto Ilme
Scandic Hotels Oy

Potilastarina luottamuksen rakentajana
Propaganda, FreeRun Productions, Get it Right Helsinki Oy
Tekonivelsairaala Coxa

Hihna247
Carat Finland, Insano, Source Creative, Craft Finland, TBWA\Helsinki
SOK

Valio PROfeel – Kokonaisvaltainen brändiuudistus, joka tuplasi myynnin
Bob the Robot, Super Tuesday, Dagmar, Bob the Robot Pictures, Pulp Agency
Valio Oy

Konkurssikypsästä voitolliseksi
Werklig Oy, Virta Mediatoimisto
Kuusamon juusto

Aikaa Yhteisellä Matkalla
Republic Of Communications, Toinen PHD, Cocoa Mediaproductions
VR-Yhtymä Oy

Jaffa Light muuttuu Sokerittomaksi ja ampuu ennätystuloksiin
SEK, Dagmar
Oy Hartwall Ab

Mitä tahansa voi tapahtua
Miltton Creative, Toinen PHD, Cocoa Mediaproductions
OP Vakuutus Oy

Volkswagenin sähköautot kansan testissä
Nitro, Toinen PHD
Volkswagen Suomi

Rukiista rapeaksi veistetty – Oululainen Jälkiuunilastun lanseeraus
Miltton Creative, Dagmar
Fazer Leipomot Oy

Via – toinen kattaus
Reputation Helsinki, Dagmar
HKScan

Get frezza – pakkausuudistuksella myyntimenestykseksi
Sherpa
Oy Gustav Paulig Ab

Greetings from Ginland
Rocky Advertising Oy
Olvi Oyj

BRÜCKE – työkalubrändi johon suomalaiset rakastuivat
Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Bob the Robot Engaged
Tokmanni

HSL Kaupunkipyöräkausi 2018
ThreeFiveEight Oy, Carat Finland
Helsingin seudun liikenne, HSL

KONE VR ESCALATOR the most uneventful VR experience ever made
hasan & partners Oy, Make Films, Into-Digital, Spoon, Trickle
KONE Oyj

Sheboard raised by words
hasan & partners Oy, Into-Digital, B-reel, Shoot Hayley, Honey Partnership, OSG Communications
Plan International Finland

KONE ESCALATOR ON TWITTER the world’s first tweeting escalator
hasan & partners Oy, Spoon, Trickle
KONE Oyj

Tupla – Kuinka hyvä sisältö nosti klassikon rakettimaiseen nousuun
hasan & partners Oy, Reality Tv Expert, Pablo Films, Toinen PHD
Cloetta

KOFF Crisp – Miten 0% käännettiin useiden prosenttien kasvuksi
hasan & partners Oy, Toinen PHD, IUM, Roof Productions, Koski Syväri
Sinebrychoff

Hartwall Original Long Drink maitokauppaan
Bob the Robot, Dagmar, Cocoa Mediaproductions, Lataamo
Oy Hartwall Ab

Innovatiivinen pakkaus mullisti jauhelihamarkkinan: myynti kasvoi
TBWA\Helsinki, OMD Finland
Atria Oyj

Varjo Resolution Revolution
20/20 Helsinki
Varjo Technologies

Alepa Korttelitoive
Carat Finland, Accenture, Works, TBWA\Helsinki, Boutique, Avidly
HOK-Elanto