Tarjan Dos and Don`ts

Lue vinkit loistavan Effie kisatyön kirjoittamiseen. Helppoa kuin heinänteko. Lataa Tarjan dos and don`ts powerpoint!

Sinä olet markkinoinnin huippuammattilainen ja sinulla on loistava Effie-case mielessäsi. Loistavassa markkinoinnissa perehdytään ensin asiakkaan lähtötilanteeseen ja yritysympäristöön. Sen jälkeen määritellään kohderyhmä, tavoitteet, mittarit ja budjetti. Kaikki menestyminen perustuu luovaan strategiseen näkemykseen ja hyvin johdettuun luovaan toteutukseen. Toteutuksen jälkeen tarkistetaan tulokset ja verrataan niitä tavoitteisiin.

Ja sitten tämä kaikki pitää kirjoittaa kilpailulomakkeelle. Kun kirjoitat, ajattele seuraavat asiat:

Muista kohderyhmä.

Kirjoitat markkinoinnin huippuammattilaisille. He tietävät markkinoinnista paljon ja ymmärtävät sitä. Jätä kaikki epäolennainen ja itsestään selvä pois. Jokainen lyhennetty sekunti tuomariston ajasta parantaa mahdollisuuksia.

Tuomaristolla on hirveästi luettavaa ja vähän aikaa. Sellainen kilpailutyö, josta olennainen erottuu helposti, pärjää paremmin kuin vaikeaselkoinen. Lyhennä, lyhennä ja lyhennä. Saksi pois kaikki, millä ei ole merkitystä.

Kirjoitat raporttia, et markkinoinnin hienoa tarinaa.

Totta kai haluaisit runoilla ja maalailla, mutta tässä kisassa pärjäävät nopeat olennaisen esittäjät. Raili Raportintekijä asuu kaukana markkinoinnin luovasta suunnittelijasta, mutta yritä edes vähän leikkiä häntä.

  • Kuvaa tavoitteet selkeästi: liikevaihdon kasvu 5 miljoonaa euroa, tunnettuuden nousu 30 prosentista 60 prosenttiin. Numerot päihittävät korulauseet. Ajattele enemmän Exceliä kuin öljyväripalettia.
  • Jos sanot, että tulokset olivat huikeat, perustele se heti perään faktoin: montako euroa, montako uutta asiakasta, paljonko uusintaostoja, montako uutta kävijää.
  • Muista, että markkinointi on välillisten vaikutusten maksimointia. Anna lukijan havaita näyttämistäsi faktoista, että tulokset ylittivät odotukset. Jos vain kirjoitat ilman näyttöjä, että tulokset ylittivät odotukset, tuomari ei uskoa sinua.

Varo ylisanoja, ne vähentävät uskottavuutta.

Älä käytä ainakaan sanoja huikea, uskomaton, ennennäkemätön, älytön, järisyttävä, hulppea, mieletön. Effie-kisatyön kirjoittaminen on raportin tekemistä, ei hehkutusta. Tuomarin järisyttävä fiilis työsi mahtavuudesta syntyy jäätävistä faktoista, numeroista.

Muista, että lukijan lyhytkestoiseen muistiin mahtuu kerralla vain yhdeksän sanaa. Jos kirjoitat 35 sanan virkkeen, tuomari ei enää puolivälissä muista, mitä alussa sanottiin. Se saattaa viedä sinulta mahdollisuuden pystiin. Älä kirjoita yhtään yli 12 sanan virkettä.

Mene suoraan asiaan, äläkä jaarittele. Tuomarilla on ehkä kaksi tuntia aikaa lukea ja yli 10 kisatyötä luettavana. Armahda häntä.

Kirjoita suomea, jos vaan suinkin pystyt. Vierasperäiset ammattislangit ovat markkinoinnin ammattilaisille tuttuja, mutta heidän äidinkielensä on kuitenkin suomi.

Ja lopuksi.

Jos asiantuntija on oman osaamisensa huipulla, hän osaa tiivistää ja kiteyttää. Näytä se. Selkeästi kirjoitettu on selkeästi ajateltu. Selkeällä ajattelulla on paremmat mahdollisuudet pärjätä kuin sekavalla.

Ja jos haluat apua, soita.

Tarja puh. 040 048 4693