Effie on työkalu vaikuttavampaan markkinointiin

Jo kisaentryn tekeminen altistaa oikeille kysymyksille, joilla voi peilata omaa tekemistään, kirjoittaa Sherpan Tommi Kortesniemi.

 

Taas on se aika vuodesta, kun on saatu rutistettua Effie-entryt valmiiksi ja jännityksellä odotetaan päästäänkö shortille ja siitä mitalisijoille. Mainosalan palkintogaalat lähenevät ja tylsien Teams-gaalojen jälkeen odottavat ihan oikeat juhlat! Kaikki haluavat niihin mukaan ja tietysti ansaitun tunnustuksen poikkeuksellisen hyvistä markkinoinnin uroteoista. Toki mukaan mahtuu joka vuosi mielensäpahoittajia, kun juuri tänä vuonna oli niin kiire, ettei jaksettu puristaa kisaentryä valmiiksi. Järjestelmäkin kun oli niin työläs ja vaivalloinen.

Effien entrylomakkeen täyttäminen on opettava kokemus.

tommi kortesniemi

Effie ei kuitenkaan ole pelkkä kisa kisojen joukosta. Se on enemmän kuin gaala, hieno pysti kirjahyllylle, kunniakirja seinälle tai nimi tekijöiden joukkoon. Jo kisaentryn tekeminen altistaa oikeille kysymyksille, joilla voi peilata omaa tekemistään. Shortille pääsyyn vaaditaan yritykseltä monipuolisen ja luotettavan datan keräämistä niin yrityksen sisältä kuin toimistokumppaneilta. Vuoden mittaan toimenpiteet on tehty tavoitteiden mukaan, mittarit on määritelty ja strategian mukaisia toimenpiteitä toteutettu käytännössä. Välitavoitteet on asetettu ja niihin pääsyä seurattu. Miksi kuitenkin usein tuntuu, että onnistuneen casen taustoja ja dataa selvitellään jälkijättöisesti?

 

Effien entrylomakkeen täyttäminen on opettava kokemus. Siinä kysytään kysymyksiä, joihin voi peilata omaa ratkaistavaa ongelmaa, tavoitteiden selkeyttä ja luovan idean kirkkautta. Vastauksien löytäminen vaatii toimivaa yhteistyötä, eli avointa tiedonkulkua yrityksen eri osastojen sekä toimistojen välillä. Liian usein tuntuu, että tietoa tavoitteista, toteutuneesta myynnistä ja tuloksista kerätään aivan liian myöhään. Sinänsähän entryyn tarvittavien vastauksien tulisi tulla kuin apteekin hyllyltä: ”Tämä oli haasteemme. Löysimme siihen datan avulla hyvin insightin. Teimme kohderyhmäämme puhuttelevan luovan ratkaisun. Nämä ovat tuloksemme asetettuihin tavoitteisiin nähden.”

Parhaat tulokset syntyvät, kun tavoitteet ovat koko vuoden kristallinkirkkaat ja ne ohjaavat toimenpiteitä.

tommi kortesniemi

Jokainen asiakkaalle luovaa palvelua työkseen tekevä syttyy yhdestä asiasta enemmän kuin mistään muusta: asiakkaan tyytyväisyydestä saatuaan loistavat tulokset. Parhaat tulokset syntyvät, kun tavoitteet ovat koko vuoden kristallinkirkkaat ja ne ohjaavat toimenpiteitä. Ja seurattavat tulokset ovat avoimesti eri osapuolten tiedossa.

 

Ehkä meidän tulisikin nähdä Effie työkaluna mainoskilpailun sijaan? Ehkä sitten tekisimme aidosti Effien arvoista työtä ihan jokainen päivä läpi vuoden. Ja ehkä silloin pystyisimme kirjoittamaan kisaentryn ilman valtavaa ponnistelua. Tämä työkalu on helppo ja ilmainen, lataa entrylomake ja pohdi kysymyksiä. Kannustan testaamaan.

 

Kirjoittaja:
Tommi Kortesniemi, Creative Director / Founding Partner
Sherpa