Effie 2022 -finaaliin 22 markkinointityötä

Effie Awards Finland 2022 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 22 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

 

– Vuosi 2022 on ollut väkevä Effie-vuosi: saimme ennätysmäärän entryjä ja töiden taso oli erittäin vakuuttavaa. Vaikka olemme eläneet useamman poikkeuksellisen ja turbulentin vuoden, niin se on kirittänyt useamman brändin ja markkinoijan rohkeisiin ja tuloksellisiin töihin – se oli selkeästi nähtävissä tämän vuoden shortlistalle yltäneistä töistä. Oli ilo huomata, mitä arvontuottoa, vaikuttavuutta ja tuloksia nämä markkinoinnin työt ja teot ovat saaneet aikaiseksi. Ne alleviivaavat brändin liiketoiminnallisen arvon ja tärkeyden bisnekselle, kommentoi tämän vuoden päätuomari ja Villivision toimitusjohtaja Anna Lehtisalo.

 

Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella tuomaristo antaa pisteet myös luoville elementeille.

 

Päätuomari Anna Lehtisalon lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on 40 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.

 

Tämän vuoden voittajat palkitaan 9.2.2023 järjestettävässä Effie Finland -gaalassa. Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver ja Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon.

Vuoden 2022 Effie Awards Finland -shortlistalle nousseet työt ovat:

 

ERIKOISSARJA

 

Ajankohtainen markkinointiteko

Neste CO2 Friendly Driving – Driving behaviour change from day one.
Neste Oyj & hasan & partners, Traficom, Ajotunti.fi, VTT

 

Brändätyt sisällöt

Porisuhde
Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy

 

Daavid vs. Goljat

Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus
Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories

 

Kohderyhmä

Sukupolvikokemuksilla kohderyhmän suosioon
Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki, NØRR3

 

Remix22 (feat. Isac Elliot)
Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events

 

MORJENSTA PÖRSSIIN! Miten Puuilon rempseällä listautumiskampanjalla saatiin osakkaiksi ennätysmäärä piensijoittajia sitten vuoden 1999 teknobuumin.
Puuilo & Miltton, Bauer Media, Group M (Finland), Nöjd Agency

 

#SafeSpaceAutoon – Henkiä pelastava asennemuutos nuorten liikennekäyttäytymiseen
Liikenneturva & Oy SEK Ab, Oy Dagmar Ab

 

Renessanssi

Voimaa oman tiensä kulkijoille.
Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum

 

Nahkatakkisten taksikuskien tuotteesta nuorten huulille – Klassikkobrändin uusi tuleminen
Cloetta Suomi & hasan & partners, Toinen PHD

 

Strateginen markkinointi

Terveen suun puolesta läpi elämän
Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy, OMD Finland Oy, Dagmar

 

Näin myydään autoja näyttämättä autoja
Saka Finland & Avidly Oyj, Grillifilms, Nöjd, Flc, Miracle Sound Oy

 

Miten Tupla sytytti uudelleen seikkailun nälän suomalaisissa
Cloetta Suomi & hasan & partners, Toinen PHD

 

Yrityskuva

From Fiction to Reality – How inclusive job ads were used to build a responsible Nordic ICT brand
TietoEVRY & TBWA Helsinki

 

Non-Profit

Näin Suomi valjasti tunteet pandemiasta toipumisen tueksi
Valtioneuvoston kanslia, Suomi toimii -viestintähanke & hasan & partners, Into-Digital Oy, TAPAUS Oy, El Camino Helsinki

 

#SafeSpaceAutoon – Henkiä pelastava asennemuutos nuorten liikennekäyttäytymiseen
Liikenneturva & Oy SEK Ab, Oy Dagmar Ab

 

Vaikuttajamarkkinointi

Teemu Pukki Dream Team
Lantmännen Cerealia Oy & Ryhmä Creative Agency Oy, Toinen PHD, Wörksite Oy

 

Remix22 (feat. Isac Elliot)
Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events

 

Sosiaalinen media

Porisuhde
Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy

 

 

KAUPPA & KULUTTAJA

 

Brändiratkaisu

Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus
Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories

 

Uusi tuote tai palvelu

Kotipizza – Poronkäristys
Kotipizza & N2 Creative Oy, Hearts and Science Finland, Grillifilms, Mellakka Helsinki, Miracle Sound Oy

 

Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus
Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories

 

 

MEDIA

 

Mediaidea

Yhtä halpa kuin halvin
SOK & Make it Simple, Otto Production

 

Voimaa oman tiensä kulkijoille.
Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum

 

Mediateho

Remix22 (feat. Isac Elliot)
Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events

 

 

POSITIIVINEN MUUTOS

 

Sosiaalinen vastuu – Brändit

Kuinka yhden K-Market-kauppiaan puuttuminen kiusaamiseen sai aikaiseksi ilmiön ja lähes 800 kaupan toimintamallin.
Kesko Oyj, K-Market & Wörks Oy, Dagmar, Cocoa Media Productions Oy, Result Entertainment

 

Voimaa oman tiensä kulkijoille.
Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum

 

 

TUOTTEET & PALVELUT

 

Autoilu & Moottoriala

The Polestar experience
Polestar Automotive Finland Oy & dentsu Finland Oy, Tuotanto- ja työntekoyhtiö Pågå Oy, Helena Riihitupa Oy

 

Elintarvikkeet

Voimaa oman tiensä kulkijoille.
Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum

 

Uusi brändi-identiteetti ja design system rakensivat menestyksen myymälässä.
Kesko Oyj & Oy SEK Ab

 

Howdy! Amerikan herkku, joka valloitti koko Suomen.
Valio Oy & Oy SEK Ab, Oy Dagmar Ab, Cocoa Media Productions Oy

 

Finanssipalvelut

MORJENSTA PÖRSSIIN! Miten rempseällä listautumiskampanjalla Puuilon osakkeesta tehtiin himottu kansanosake.
Puuilo & Miltton, Bauer Media, Group M (Finland), Nöjd Agency

 

Julkis- ja kunnallishallinto

Porisuhde
Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy

 

JHL – Kyllä joku hoitaa
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL & Nord DDB Helsinki, OMD Finland Oy, Lucy Loves

 

Terveysala

Sukupolvikokemuksilla kohderyhmän suosioon
Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki, NØRR3

 

 

 

Effie Awards -kilpailusta

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.

 

Effie-kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa kilpailun järjestää Marketing Finland. Tänäkin vuonna kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland.

 

Lisätietoja

Anna Lehtisalo, päätuomari, +358 44 5871 663

Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finlandin toimitusjohtaja, +358 40 5781 974

 

Järjestäjä: Markkinoinnin ja viestinnän vertaisverkosto Marketing Finland

Marketing Finland on markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto. Marketing Finlandin jäsenet tekevät noin 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista.