Effie on kärsimyselämysten seuraava menestystuote

Muistan entisen kollegan Mikko Santosen kasvot elävästi. Maanantaiaamun tyhjä katse ja kalpeat kasvot eivät tällä kertaa johtuneet pitkästä viikonlopusta. Effie-jättö lähestyi ja työ oli vielä aloittamatta.

Samaa near death -kokemusta ei saa enää vuonna 2025. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa tekoäly tuottaa suuren osan hakemusten tekstimassasta, jonka sitten ihminen yrittää viimeistellä ja naamioida itse kirjoittamakseen tekstiksi. Viimeisen viikon paniikki ei enää iske samalla tavalla, kun oikotie on selkeä. Kunhan vain on muistanut säästää kampanjaraportit tai kehtaa kysyä asiakkaalta lukuja viime hetkellä, voi hakemuksen nakutella vielä viimeisenä iltana.

Ylemmän keskiluokan nautinnot: triathlon, crossfit ja Effie

Viime vuosina ylemmän keskiluokan nautintojen piiriin ovat nousseet pyöräily, kiipeily, juokseminen, crossfit ja näiden erilaiset yhdistelmät. Tasapaksun arjen vastapainoksi elämään tuodaan merkittävä määrä itseaiheutettua liikunnallista kärsimystä.

Seuraavaksi ilmiö siirtyy ajattelun maailmaan. Kun tekoäly hoitaa yhä suuremman osan kirjallisesta työstä, ajattelijan on helppo vältellä vaivalloista työtä. Kuin mopoauton saanut teini, joka ennen pyöräili joka paikkaan. Daniel Kahneman muistutti klassisella esimerkillään, että ihminen suhtautuu ajatteluun kuin kissa uimiseen: osaa uida, mutta tekee sen vain pakon edessä.

Itseajattelun vähentyessä Effie nousee tulevaisuuden luksustuotteeksi. Sen parissa voi nauttia älyllisistä elämyksistä ja näännyttää itsensä kohti ajattelun rajoja. Todennäköisesti tulevaisuudessa joogalomat vaihtuvat Effie-retriitteihin, joissa hikoillaan lomakkeiden äärellä ja paastotaan, kunnes lomake on lähetetty.

Ja toivottavasti tullaan vähän paremmiksi markkinoijiksi.

 

Kirjoittajana:

Aapo Kuortti

TBWA\Helsinki, Creative Strategist