Haaga-Helian kisavuosi 2025, kun rohkeus tehdä toisin toimi

Vuosi 2025 oli Haaga-Helialle voitokas kisavuosi, mutta samalla myös ensimmäinen kerta, kun lähdimme mukaan markkinointikilpailuihin. Eka kerta vei meidät Pasilasta Tukholman kautta suoraan Cannesiin.

 

Palkittu TikTok University-kampanja sai alkunsa ajatuksesta tehdä TikTokissa jotain merkityksellisempää. Halusimme luoda kampanjan, joka erottuu perinteisestä korkeakoulujen hakumarkkinoinnista ja herättäisi keskustelua. Kun mainostoimistomme Bob the Robotin idea päätyi työpöydällemme, niin oivalsimme heti, että idea tuntui sopivan vaaralliselta. Syntyi TikTok University, täysin TikTokissa toteutettu korkeakoulukurssi.

Kampanja toi Haaga-Helialle näkyvyyttä, kasvaneet hakijamäärät ja vahvistuneen brändimielikuvan.

Miksi kilpailuihin osallistuminen kannatti

Laajan kansainvälisenkin mediahuomion vuoksi ajattelimme, että tällä kampanjalla olisi potentiaalista kisamenestystä. Emme kuitenkaan lähteneet mukaan kisaamaan kisailun vuoksi, vaan siksi, että kilpailut tarjosivat mahdollisuuden kasvattaa Haaga-Helian tunnettuutta markkinoinnin ja koulutuksen ammattilaisten keskuudessa myös kansainvälisesti. Menestys on avannut ovia verkostoitumiseen kansainvälisten korkeakoulujen kanssa ja vahvistanut mainettamme modernin koulutuksen rohkeana uudistajana.

 

Korkeakoulujen markkinointi on kansainvälisesti usein varsin konservatiivista, ja siksi Haaga-Helian tekeminen on herättänyt laajaa kiinnostusta. Kampanja onnistui rikkomaan rajoja ja osoitti, että myös korkeakoulu voi viestiä rohkeasti ja omaperäisesti. Se on nostanut esiin myös kysymyksen oppimisen tulevaisuudesta, missä ja miten nuoret haluavat oppia, ja miten korkeakoulut voivat vastata siihen muuttuneessa mediaympäristössä.

 

Koulutamme Haaga-Heliassa tulevaisuuden markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoita, joten on tärkeää, että myös oma tekemisemme heijastaa samoja arvoja ja osaamista. Markkinointikilpailut antavat mahdollisuuden testata tekemistä alan huippujen joukossa. Ne vahvistavat uskottavuuttamme ja toimivat konkreettisena osoituksena myös opiskelijoillemme siitä, että teemme itse sitä, mitä opetamme.

Vuosi, joka nosti riman korkealle

Rima on nyt asetettu korkealle. Pieni leijona Cannesista muistuttaa, että rohkeus kannattaa. Iso kiitos upealle Bob the Robotin tiimille yhteistyöstä.

 

Vuoden 2025 kohokohtia

  • TikTok Nordic Ad Awards: Grand Prix / Greatest TikTok + Greatest Performance & Branding
  • Effie Awards Finland: Media (pronssia) ja Erikoissarja (pronssia)
  • Vuoden Huiput: Hopeaa, Kampanjat
  • Grand One: Paras kampanja
  • One Show (NYC): Kunniamaininta
  • Cannes Lions: Bronze Lion / Media
  • Euprio Awards: Hopeaa
  • Gerety Awards: Shortlist, Media cut
  • Global Media Awards / Festival of Media: Shortlist

 

Kirjoittajana:

Hanna Huuskonen

Brand Manager, Haaga-Helia