Kuinka Effie voitetaan (kisakanslia edition)

Oletko koskaan miettinyt, miksi jotkut kampanjat voittavat Effie-palkinnon ja toiset eivät, vaikka ne olisivat yhtä luovia?

 

Vastaus on yksinkertainen: Effiessä ei palkita vain hienoa luovaa ideaa, vaan ennen kaikkea tuloksellista markkinointia. Kuten eräs tuomari sen osuvasti kerran tuomarointipäivässä sanoi: ”Effie-työ on taidetta, logiikkaa ja raakaa rehellisyyttä samassa paketissa.”

 

Kisakanslia on nähnyt monta tuomarointitilaisuutta ja kuullut lukemattomia keskustelua vuosien varrella ja olemme tiivistäneet viisi tärkeää vinkkiä, jotka kannattaa pitää mielessä työtä laatiessa.

 

Aloita aidosta oivalluksesta

Kaikki voittavat kampanjat alkavat ihmisistä – mikä saa heidät oikeasti toimimaan, tuntemaan tai muuttamaan mielipidettään.

Juuri se hetki, kun ymmärrät miksi ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät on Effie-tasoinen oivallus ja kipinä, josta kaikki lähtee liikkeelle.

Määrittele todellinen ongelma

Unohda markkinointijargon.

Ole rehellinen: myynti laski, brändi ei enää resonoinut, kilpailija vei asiakkaat. Tuomarit arvostavat rehellisyyttä, selkeyttä ja mitattavia tavoitteita enemmän kuin hienoja korulauseita.

Yhdistä pisteet toisiinsa

Voittava Effie-työ kertoo selkeän tarinan: haaste → oivallus → idea → tulokset.

Jos punainen lanka katkeaa, vaikuttavuus katoaa. Näytä, miten ideasi ratkaisi ongelman sekä luovasti että kaupallisesti.

Todista, että se toimi

Data ratkaisee.

Kerro konkreettisesti, mitä saavutitte ja miten sen voi todentaa. Myynti, markkinaosuus, ROI, brändimielikuva ja ennen kaikkea selkä syy-seuraussuhde. Jos voit sanoa: “tämä johti saavutettuihin tuloksiin”, olet jo vahvoilla.

Kirjoita kuin kertoisit tarinan

Tuomarit ovat ihmisiä.

Pidä heidät hereillä! Tee lukemisesta helppoa ja kiinnostavaa. Kerro tarinasi kuin puhuisit ystävälle: rehellisesti, innostuneesti ja ilman turhaa jargonia. Hyvätkin tulokset jäävät helposti varjoon, jos työ on sekava tai vaikealukuinen.

 

Vielä lopuksi muutama tärkeä muotoseikka:

Kisakanslia lukee jokaisen entryn ja tarkastaa, että ne on laadittu sääntöjen mukaisesti. Jos korjattavaa löytyy, siihen annetaan mahdollisuus ennen tuomarointia. Ennen kuin lähetät enrtryn, muista siis tarkistaa:

  • Toimiston nimi ei näy missään kohtaa työtä
  • Jokainen väite ja tulos on lähdeviitattu asianmukaisesti (tähän löytyy ohjeet Effien sivuilta)
  • Reelissä ei näy mitään tuloksia
  • Suomenkielisessä entryssä luovasta materiaalista on tehty englanninkielinen käännös

Kisaonnea kaikille entraajille ja kärsivällisyyttä kisalomakkeen täyttöön!