Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 päätuomari Annika Payn.

Tuloksellinen ja oivaltava markkinointi ansaitsee tunnustuksen. Effie Awards palkitsee toimivia ideoita – kampanjoita, jotka yhdistävät luovuuden ja strategisen ajattelun saavuttaen konkreettisia tuloksia. Tuloksia saavuttaakseen on aivan ensiksi tultava huomatuksi. Leikattava läpi hälyn. Tehtävä jotain eri tavoin kuin muut, ja mikä tärkeintä, jollain tasolla kosketettava yleisöään.

 

Astun Suomen Effien päätuomarin saappaisiin innoissani ja ylpeänä edustaen tällä kertaa asiakkaan puolta toimiston sijaan. Toki minultakin toimistotausta löytyy, vietinhän urani ensimmäisen vuosikymmenen upeiden asiakkuuksien parissa niin Suomessa kuin Aasiassakin. Kymmeniä kampanjoita ja jokusen entryn vääntäneenä, arvostan suuresti työtä, jonka jokaisen kampanjan synnyttäminen on vaatinut. Haasteen tunnistaminen ja kiteytys, oivaltava strategia haasteen ratkaisemiseksi, luova toteutus ja näistä seurannut tuloksellisuus.

 

Odotan jo kuumeisesti tämän vuoden entryjen katselmusta. Uskon, että saamme tuomariston kanssa arvioitavaksemme korkeatasoisia töitä. Luovuuden ja tuloksellisuuden lisäksi haluan tänä vuonna kiinnittää erityistä huomiota myös kestävään ja johdonmukaiseen brändinrakennukseen.

 

Minusta on vuosien saatossa hioutunut paitsi markkinoinnin, etenkin brändinrakennuksen ammattilainen. Brändi on minulle parhaimmillaan yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Sen merkitystä ei tule aliarvioida. Etenkään ”never normal” -nykymaailmassa, jossa jatkuvat muutokset heiluttelevat markkinoita. Pitkäjänteisesti rakennetut, vahvat brändit kestävät myös kolauksia.

 

Nopeatahtisessa markkinassa on riski jäädä kiinni lyhyen aikavälin voittojen tavoitteluun. Loistavalla taktisella kampanjalla saatetaan saavuttaa vaikuttavia myyntihuippuja, mutta samalla tulisi taata myös brändin johdonmukainen vahvistaminen ja sitä kautta pitkän aikavälin kasvu. Brändin rakentaminen on pitkäaikainen ponnistus, joka vaatii johdonmukaisuutta, aitoutta ja ymmärrystä brändin ytimestä. Mistä brändi on tulossa? Mihin sitä ollaan seuraavaksi viemässä? Miten tämä kehitys tukee yrityksen strategiaa?

 

Kun siis arvioimme osallistumisia, ottakaamme huomioon paitsi välittömät tulokset myös se, että strategia tukee brändin tarinaa ja saavutetut tulokset eivät näin jäisi vain hetkellisiksi. Juhlistakaamme ja tunnustakaamme paitsi tuloksellista luovuutta, niin etenkin niitä, jotka ovat onnistuneet luomaan tuloksia pysyen uskollisina brändin ytimelle ja kehitykselle, ajaen myös kestävää, pidemmän aikavälin kasvua ja vaikutusta markkinoilla. Osoittihan myös viime vuoden Grand Effie Finland voittaja, Mister Tokmanni, että pitkäjänteinen brändinrakennus palkitaan.

 

Kirjoittajana:

Annika Payn

Global Head of Brand Experience, KONE