Effie Awards Finland 2025 -kilpailun ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle nousi yhteensä 36 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Ensimmäisen kierroksen tuomaristo oli vaikuttunut töiden tasosta. Laadukkaimmissa töissä oli tehty hyvin perusteltuja strategisia valintoja ja toteutuksia, joilla saavutettiin merkittäviä tuloksia. Mukaan mahtui sekä briljanttia pitkäjänteisyyttä että ajan ilmiöihin tarttuvia oivalluksia, kommentoi tämän vuoden päätuomari ja KONEen Global Head of Brand Experience, Annika Payn.
Effie Awards Finland palkitsee hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, ongelman ratkaisu, ideoiden toimivuus ja mitattavuus.
Päätuomari Annika Paynin lisäksi Effie Awards Finland tuomaristossa on 38 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, tutkimusyhtiöitä ja korkeakouluja.
Tämän vuoden voittajat palkitaan 12.2.2026 järjestettävässä Effie Awards Finland -gaalassa. Finalistien joukosta parhaat palkitaan gaalassa Bronze, Silver ja Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon.
Gaalan liput ovat nyt myynnissä Early Bird hinnoin 4.1. asti. Yksittäiset gaalaliput ovat ostettavissa Eventillasta ja 10-hengen gaalapöydät ovat varattavissa osoitteesta info@marketingfinland.fi.
Effie Awards Finland -kilpailun pääyhteistyökumppani on Sanoma Media Finland. Effiessä kumppaneina ovat myös Channel Factory, Grano Oy, JCDecaux ja Velox Logistiikka Oy.
Effie Awards Finland 2025 shortlista
ERIKOISSARJA
Brändikokemus
Maksalaatikkopäivä 2024
Saarioinen Oy & Ryhmä Creative Agency Oy & Radly Oy, wörksite Oy
Sininen hetki – laulu siitä, kuinka pitkäaikainen brändipääoma käännettiin voitoksi
Fazer Makeiset & Oy SEK Ab, Dagmar, Warner Music Finland, SEK Osasto
Brändätyt sisällöt
Vaietut vuodet
Terveystalo Oyj & Sanoma Media Finland & TBWA Helsinki
Kohderyhmä
Ei mainoksia. Pelkkää Puuiloa. Kuinka keski-ikäisten suosikkikaupasta tehtiin puheenaihe myös nuorten keskuudessa.
Puuilo & Klikattavaa
Vaietut vuodet – strategisella yhteispelillä vaihdevuosien ajatusjohtajaksi
Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki & Sanoma Media Finland, NØRR3, Cocoa Media Productions Oy
Non-Profit
Cancer for Sale: Twisting Children’s Fashion Ads into a Sale for Life
AAMU Pediatric Cancer Foundation & United Imaginations, Musuta
Sosiaalinen media
Brändi vai Frendi?
Taco Bell / Restel Oy & TBWA Helsinki, Virta UM
Ei mainoksia. Pelkkää Puuiloa. Kuinka keski-ikäisten suosikkikaupasta tehtiin puheenaihe myös nuorten keskuudessa.
Puuilo & Klikattavaa
Strateginen markkinointi
EN. TUUN. Huumorista strategiaksi ja vakavasti otettaviin tuloksiin.
Puuilo & Filmo & WPP Media, Sherpa, OIKIO Digital Performance Agency, Bad agency, Klikattavaa
Neljä vuotta markkinanvastaista kasvua Suomen johtavaksi autoalan toimijaksi
K-Auto & Nitro, Toinen PHD, Wörks
Oikotiestä Oikotiä – ja se markkinajohtajaksi viä.
Vend Marketplaces Oy & Make it Simple Oy, I am Zebra, FilmDome Oy, Onni Wiljami photography
Posti – Välitämme
Posti & IVALO Creative Agency, DENTSU (Finland)
Suomen vahvin vesi
Hartwall Oy & NoA | Bob the Robot, Mindshare Finland, Miltton, Insait, Veikko Kähkönen
Tilipäivä
S-ryhmä & NoA | Bob the Robot, OMD Finland Oy, Grilli Films, Pictures Helsinki, Mjölk
Valion matka maailman vahvimmaksi ruokabrändiksi
Valio & TBWA Helsinki
Vaikuttajamarkkinointi
Kaupan Kautta Suomi
K-Market & TBWA Helsinki, Dagmar
KAUPPA & KULUTTAJA
Brändiratkaisu
Kia – Vastavoima statusmerkeille
Astara Finland & Folk Finland, Toinen PHD
Mediainnovaatio
HeiMobile – tackling screen time with the world’s most social mobile plan
Heineken Finland & United Imaginations
Bauhaus Hintavaalit
Bauhaus & Co. Ky & Wörks Oy, Sanoma Media Finland, Warner Bros
Uusi tuote tai palvelu
DNA Paha Nörtti –86
DNA Oyj & Folk Finland, Dagmar, Aste Helsinki Oy, Kuubi Oy, Otto Tuotanto Oy
Jaffan makuista boooooostia energiajuomakategoriaan!
Hartwall Oy & Oy SEK Ab, SEK Osasto, Miltton, Mindshare
Kia EV3 – Hävyttömän tehokas autolanseeraus
Astara Finland & Folk Finland, ToinenPHD
Lanseeraus, joka vastasi lähes yksin koko kategorian kasvusta.
Sinebrychoff & N2 Creative, DENTSU (Finland), ÄÄRI
Pikku Aakkoset, jättitulokset
Cloetta Finland & TBWA Helsinki & Toinen PHD, Agent Pekka, TBWA Screen, Post Control, Humina
Verkkokauppa
Mainonnasta ruoan verkkokaupan veturi
SOK & N2 Creative, OMD (Finland), N2 Studio, Aste Helsinki Oy
MEDIA
Mediaidea
MAAHANMUUTTO ON MAAN PUOLUSTUSTA
The Shortcut & hasan & partners, JCDecaux Finland, Great Apes, Bamla Agency, Rudolf Helsinki
POSITIIVINEN MUUTOS
Sosiaalinen vastuu – Non-Profit
Sytytä valo – How a cry for help became a national movement for youth mental health.
Mieli ry & Kaski Creative Agency, Rudolf Helsinki, PMMP, Kuumaa – Universal Music Group
TUOTTEET & PALVELUT
Autoilu & moottoriala
Kia EV3 – Hävyttömän tehokas autolanseeraus
Astara Finland & Folk Finland, ToinenPHD
Elämykset & vapaa-aika
Ebike Center – vastamäet eivät pysäytä työsuhdepyöräilyä
Ebike Center & hasan & partners, Hopkins
Elintarvikkeet
Jaffan makuista boooooostia energiajuomakategoriaan
Hartwall Oy & Oy SEK Ab, SEK Osasto, Miltton, Mindshare
Pikku Aakkoset, jättitulokset
Cloetta Finland & TBWA Helsinki & Toinen PHD, Agent Pekka, TBWA Screen, Post Control, Humina
Muoti & kauneus
Heavy Meikki
K-Citymarket & TBWA Helsinki, Dagmar
Terveysala
Vaietut vuodet – strategisella yhteispelillä vaihdevuosien ajatusjohtajaksi
Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki & Sanoma Media Finland, NØRR3, Cocoa Media Productions Oy
Vähittäiskauppa
Mainonnasta ruoan verkkokaupan veturi
SOK & N2 Creative, OMD (Finland), N2 Studio, Aste Helsinki Oy
Mammutti: Fossiilista viraaliksi
K-Citymarket & TBWA Helsinki, Dagmar, Sony Music Finland
Kaupan Kautta Suomi
K-Market & TBWA Helsinki, Dagmar
Effie Awards -kilpailusta
Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Ascential plc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailun säännöt ja ohjeet laaditaan Effie Wordwide -organisaatiossa. Organisaation tehtävänä on varmistaa, että kilpailu viedään läpi kaikissa maissa samoja sääntöjä noudattaen. Kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa 24. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Marketing Finland ry.
Lisätiedot
Päätuomari Annika Payn, Global Head of Brand Experience, KONE, puh. +358 45 316 8328, annika.payn@kone.com
Ohjausryhmän puheenjohtaja Suvi Lähde, Executive Creative Director, SEK, puh. +358 40 703 0337, suvi.lahde@sek.fi
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, puh. +358 40 5781 974, riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi
