Effie-tuomaristoon kutsutaan suomalaisia markkinoinnin huippuammattilaisia eri toimialoilta, markkinointitoimistoista, korkeakouluista ja mediasta. Vuonna 2020 tuomaristossa oli 41 markkinoinnin kokenutta näkijää ja tekijää.

Tuomarointi on muuttunut vuonna 2020 kaksivaiheiseksi. Kummallekin kierrokselle on oma tuomaristonsa. Ensimmäisen kierroksen tuomaristo valitsee finalistit ja toisen kierroksen tuomaristo valitsee voittajat.

Effie Awards Finland on Suomen suurin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu, jota järjestää Marketing Finland. Pääyhteistyökumppanina toimii Sanoma Media Finland.

Tuomaristo 1.kierros

Tommy Mäkinen


Puheenjohtaja & Head of Strategy and Branded Content

Nitro

Tommy Mäkinen on kautta aikain menestyneimpiä suomalaisia mainonnan suunnittelijoita, jonka kaapista löytyy 2 Cannesin leijonaa sekä kymmeniä muita tunnustuksia kotimaasta ja kansainvälisiltä kentiltä.

Lisätiedot

Kirsi Juusti


Suunnittelujohtaja B2B - markkinointi ja sponsorointi

LähiTapiola-ryhmä

Kirsi Juustilla on laaja kokemus kuluttaja- ja b-to-b -asiakkaiden markkinoinnista. Tavoitteet ja tulokset kulkevat käsikädessä ja tärkeää on, että kampanjassa on vahva punainen lanka, joka näkyy, kuuluu ja tuntuu kaikissa kanavissa ja toimenpiteissä – tähän hän uskoo.

Lisätiedot

Jukka Tolvanen


Tutkija ja strategi

Deeply Research Oy

Seniorikonsultti, erikoistunut tutkimukseen sekä tutkimustiedon viemiseen käytännön tasolle.

Perustanut Deeply Research Oy:n vuonna 2016.

Lisätiedot

Aleksi Virkkunen


Maajohtaja

Filialen Byggmax AB Finland

Aleksi Virkkunen on pohjoismaisen rautakauppaketju Byggmaxin Suomen maajohtaja ja kuuluu yhtiön johtoryhmään. Aleksilla on yli 18 vuoden kokemus vähittäiskaupan eri toimialoilta ja ketjuista, joissa hän on työskennellyt esimerkiksi myymäläkonseptien suunnittelun, valikoimahallinnan, markkinoinnin ja operatiivisen toiminnan johtamisen parissa.

Lisätiedot

Saila Saraniemi


Professori

Oulun Yliopisto

Saila Saraniemi on Suomen ensimmäinen brändimarkkinoinnin professori Oulun yliopistosta. Hänen päätutkimusalueitaan ovat brändien kehittyminen sidosryhmien vuorovaikutuksessa, sekä digitaaliset asiakaskokemukset. Hän on julkaissut kansainvälisissä tieteellisissä lehdissä erityisesti B2B- ja matkailubrändeihin sekä digitaalisiin finanssi- ja terveyspalveluihin liittyvää tutkimusta. Saila on kiinnostunut brändeistä myös transformatiivisesta näkökulmasta eli miten brändien avulla tuotetaan hyötyjä ja hyvinvointia yhteiskunnassa. Sailalla on yli 15 vuoden kokemus markkinoinnin kouluttamisesta eri korkeakouluasteilla sekä liikkeenjohdolle.

Lisätiedot

Anu Niemonen


Freelancer

Tällä hetkellä freelancerina työskentelevällä Anulla on reippaan parinkymmenen vuoden kokemus markkinoinnista. Leveimmin Anun saa hymyilemään, jkun kampanja tekee sekä tuottoa että hyvää ja vielä kenties herättelee vähän ajattelemaan tai keskustelemaan. Anu on palkittu muutamaan kertaan kansainvälisissä kinkereissä ja tuomaroi vuosittain viitisen alan kilpailua niin Suomessa kuin ulkomailla. Nyt Anu istahtaa ensimmäistä kertaa innokkaana mutta nöyränä Effie Finland tuomaristoon.

Lisätiedot

Helmi Korpinen


Luova johtaja

Ryhmä Creative

Helmi on luova johtaja, suunnittelija ja copywriter, joka haluaa olla mukana vähän kaikessa brändin alkutahdeista postausteksteihin. Eihän sitä muuten tiedä, miten mikäkin brändi elää, hengittää ja kiukuttelee. TBWA- ja Bob the Robot -vuosien jälkeen Helmi on päätynyt alan nousevan tähden, Ryhmän, riveihin. Tällä hetkellä Helmi toivoo, että markkinoinnin voima ja vastuu tunnistetaan jokaisessa kulmahuoneessa vaikeinakin aikoina – ja erityisesti silloin.

Lisätiedot

Hermanni Kanerva


Art Director

Bob the Robot

Hermanni Kanerva on Bob the Robotin art director. Effie-kilpailuissakin vuosien varrella kohtalaisesti menestynyt Kanerva katsoo sunnuntaisin TV:stä urheilua.

Lisätiedot

Tuomaristo 1.kierros

Aleksi Salminen, Johtaja, REDI

Ari Laitinen, Tuottaja & toimitusjohtaja, Otto Tuotanto Oy

Eeva Ignatius, Head of long drink and cider business, Hartwall

Elina Bono, Head of Marketing, B2B, Sanoma Media Finland

Emilia Valtola, COO, Kuulas Helsinki, IPG Mediabrands

Hanna-Mari Parkkinen, Chief Client Officer, Business Finland

Jaakko Veijola, Senior creative, Wörks

Jari Lähdevuori, Creative director, Kurio

Jutta Nordblad, Head of Brands and Portfolio, Coffee, Paulig

Outi Lindberg, Head of marketing Finland, Valio

Panu Laaksonen, Toimitusjohtaja, Ida Fram

Teppo Juuvinmaa, COO, Kulma Creative

Tuomaristo 2.kierros

Tommy Mäkinen


Puheenjohtaja & Head of Strategy and Branded Content

Nitro

Tommy Mäkinen on kautta aikain menestyneimpiä suomalaisia mainonnan suunnittelijoita, jonka kaapista löytyy 2 Cannesin leijonaa sekä kymmeniä muita tunnustuksia kotimaasta ja kansainvälisiltä kentiltä.

Lisätiedot

Hanna Maula


Viestintä- ja brändijohtaja

UPM

Hanna Maula on UPM-Kymmenen viestintä- ja brändijohtaja. Hän on tehnyt 20+ vuoden uran erilaisissa viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä. Hanna on toiminut aikaisemmin mm. Nesteen viestintäjohtajana, Aalto-yliopiston viestintä- ja markkinointijohtajana sekä konsulttiyrittäjänä Piilaaksossa. Hannaa kiehtoo organisaatioiden toiminta ja menestys. Hän on väitellyt Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun johtamisen laitokselta sekä toiminut vierailevana tutkijana Stanfordin yliopistossa. Hän on myös kirjoittanut kolme tietokirjaa, jotka käsittelevät mm. johtamista, strategiatyötä ja design-ajattelua.

Lisätiedot

Anna Holtari


Head of Brand and Customer Touchpoints

Aktia

Anna Holtari on Aktian Head of Brand and Customer Touchpoints. Hänellä on yli 15 v kokemus alan huipputoimistoista ja töitä on tehty  hasan&partnersin, Bob the Robotin, Motley Agencyn, Republicin, Dynamo&Son:in ja Bob Helsingin lipun alla vuosien varrella.  Hän on tehnyt johtoryhmissä liiketoiminnan kehitystä sekä muutosjohtamista ja tähän ohella  vastannut oman tiimin johtamisesta ja asiakasportfolionsa myynnistä.  Lisäksi väliin mahtuu usean vuoden pesti kansainvälisissä johtotehtävissä pelimaailman puolella. Uransa aikana hän on voittanut lukuisia alan kilpailuja tiiminsä kanssa, mm AdProfit, Effie, Vuoden Huiput.

Lisätiedot

Reetta Noukka


Operatiivinen johtaja

Finnish Design Shop

Reetta Noukka on voimakkaasti kasvavan designverkkokauppa Finnish Design Shopin operatiivinen johtaja. Hän rakentaa tiiminsä kanssa monikanavaista myynnin, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen kokonaisuutta, kehittäen samalla kasvuyrityksen organisaatiota. Mitattavuus on Reetan arjessa vahvasti läsnä verkkokaupan digitaalisuuden kautta, ja yhtälailla häntä kiehtoo merkityksellisien brändien rakentaminen. Hän onkin ollut luomassa Finnish Design Shopin brändilupausta alusta lähtien, ja lisäksi Reetalla on vuosien kokemus vastuullisten kuluttajabrändien parista Unileveriltä.

Lisätiedot

Jonna Varhama


Partneri

Viestintätoimisto Manifesto

Jonna Varhama on strategisen markkinointiviestinnän moniosaaja, jolla on lähes 25 vuoden viestinnän kokemus eri toimialoilta perusteollisuudesta pankkisektoriin ja vähittäiskauppaan. Hän on ollut mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa useita kampanjoita, jotka on palkittu ja shortlistattu markkinointiviestinnän kilpailuissa sekä Suomessa että ulkomailla. Jonnan mielestä markkinointiviestintä on parhaimmillaan oivaltavasta ja rohkeasta ideasta syntynyt kampanja, joka puhuttelee inhimillisyyttä ja sydäntä samalla, kun se palvelee yrityksen strategiaa ja kokonaisvaltaisia tavoitteita.

Lisätiedot

Tommi Tervanen


Toimitusjohtaja

Kotipizza

Tommi Tervanen on Kotipizza Groupin toimitusjohtaja, jonka mielestä vastuullisuus ei ole ainoastaan oikein vaan myös hyvää businesta.

Lisätiedot

Antti Kärävä


Toimitusjohtaja

Salomaa Yhtiöt

Antti Kärävä on Salomaa Yhtiöiden toimitusjohtaja. Hänellä on mittava kansainvälinen kokemus liiketoiminnan johtamisesta sekä tuotteiden, palvelujen ja innovaatioiden kaupallistamisesta, markkinoinnista ja viestinnästä. Syvällistä toimialakokemusta Antilla on erityisesti markkinoinnin asiantuntijapalveluliiketoiminnasta sekä kansainvälisestä urheiluväline-, ulkoiluvaate- ja jalkineliiketoiminnasta. Hänen intohimonaan on suomalaisen kaupallistamisosaaminen vahvistaminen, jotta osaamisestamme ja innovaatioistamme saadaan ulosmitattua niiden ansaitsema arvo.

Lisätiedot

Tatu Ahonen


CCO

Ahooy Creative Oy

Tatu on savolainen kolmenkymmenenpäämies, jolla on parinkymmenen vuoden kokemus mainonnan ja markkinoinnin alasta ja markkinointitoimiston johtamisesta yrittäjänä ja luovana johtajana. Tatu on ollut perustamassa samaa toimistoa kolme kertaa. Hän uskoo, että yksi vuosi markkinointialalla vastaa kolmea ihmisen elämässä.

Lisätiedot

Mikael Nemeschansky


Luova johtaja

hasan&partners

”90-luvun loppupuolella päädyin mainosalalle, koska se kuulosti hauskalta. Kahdessa vuosikymmenessä maailma muuttui. Tuli digi. Tuli some. Ala muuttui ja tekijät sen mukana. Perusasiat eivät kuitenkaan koskaan muutu, vaikka maailma ympärillä mullistuisi täysin. Erinomainen markkinointi tuottaa edelleen erinomaisia tuloksia. Meidän tehtävämme markkinoinnin ammattilaisina on aina kasvattaa liiketoimintaa luovalla ajattelulla. Nyt keinoja ja mahdollisuuksia tulokselliseen ja luovaan markkinointiviestintään on enemmän kuin koskaan. Olemme etuoikeutettuja saadessamme tehdä markkinointia juuri nyt.”

Lisätiedot

Kati Litmanen


Markkinointi-, digi- ja valikoimajohtaja

Instru Optiikka Oy

Kati Litmanen on GrandVision-konserniin kuuluvan Instru Optiikan markkinointi-, digi- ja valikoimajohtaja ja johtoryhmän jäsen. Hänellä on kattava kokemus markkinoinnin, myynnin, verkkokaupan ja viestinnän tehtävistä eri toimialoilla. Instru Optiikalle Kati saapui reissattuaan yli viisitoista vuotta matkailu- ja ravintolapalveluiden sekä finanssi- ja kosmetiikkamaailmojen kaupallisissa vastuutehtävissä. Kati viehättyy mukanaan vievistä tarinoista, olivatpa ne maailman parhaita televisiosarjoja, kissavideoita tai hyvin tehtyä markkinointia. Katia kiehtoo tuloksenteko edelläkäyvien strategioiden ja konseptien avulla. Hyvässä markkinoinnissa hän arvostaa eniten tarinoiden selkeyttä, tunnejälkeä ja vaikutusta.

Lisätiedot

Raisa Summanen


Senior Client Director

Dagmar

Asiakkuusjohtaja, joka hyödyntää tutkimustietoa ja dataa asiakkaiden liiketoiminnan kehittämiseen. Toimenkuvaani kuuluu asiakastiimien johtaminen, strateginen suunnittelu ja kokonaisratkaisujen konseptointi. Yli 20 vuotta alalla on tuonut laajaa media- ja markkinointiosaamista sekä monipuolista kokemusta eri toimialojen asiakkuuksista (B2B ja B2C). Parasta työssä on kuitenkin aito yhdessä tekeminen ja uusien asioiden oivaltaminen.

Lisätiedot

Seppo Niemelä


Markkinointi- ja viestintäjohtaja

Verkkokauppa.com

Seppo Niemelä toimii markkinointi- ja viestintäjohtajana Suomen suosituimmassa ja vieraillummassa nettikaupassa Verkkokauppa.comissa. Hän on toiminut 10 vuotta kaupan alan markkinointitehtävissä vastaten aiemmin Lidl Suomen markkinoinnista. Hänellä on vankkaa kokemusta ja näyttöä siitä, miten tehokkaalla markkinoinnilla ja määrätietoisella brändin kehittämisellä voi saada merkittäviä kaupallisia tuloksia aikaan.

Lisätiedot

Teemu Neiglick


Toimitusjohtaja

OmniCom Media Group Finland

Teemu toimii yhdessä Suomen suurimmassa mediatoimistokonsernissa toimitusjohtajana. Liiketoiminnan kehittämisen lisäksi hän on toiminut markkinoinnin strategina, digitaalisen markkinoinnin uranuurtajana, markkinoinnin mittaamisen konsulttina ja kuluttajaymmärryksen tuottajana. Hän on ollut lisäksi aktiivisesti rakentamassa ja kehittämässä markkinoinnin mallintamiseen ja mittaamiseen liittyviä työkaluja, tavoitteena nostaa merkittävästi markkinoinnin tuottavuutta Suomessa.

Lisätiedot

Henri Weijo


Apulaisprofessori

Aalto Yliopisto

Henri Weijo on kuluttajakulttuurin tutkimiseen erikoistunut markkinoinnin apulaisprofessori Aalto-yliopistolla. Hänen tutkimus keskittyy luovuuteen sen eri muodoissaan, erityisesti kuluttajien kollektiiviseen luovuuteen ja sen yhteiskunnallisiin seurauksiin. Weijo myös opettaa luovuutta markkinoinnin opiskelijoille. Hän on toiminut myös apulaisprofessorina Bentleyn yliopistossa Bostonissa ja palasi Suomeen 2017. Ennen akateemista uraansa hän työskenteli digimarkkinoinnin parissa ja pyrkii edelleen pitämään sormiaan tämän skenen pulssilla.

Lisätiedot

Mikko Hakkarainen


Luova johtaja

Miltton Creative

Mikko Hakkarainen on yksi Miltton Creativen perustajista ja toinen luovista johtajista. Hän on erikoistunut tarkastelemaan asiakkaidensa markkinointiviestintää yhteiskunnallisten linssien läpi ja pyrkii ohjaamaan kuluttajien käyttäytymistä asiakkaidensa kanssa vastuullisempaan suuntaan. Mikko on palkittu viime vuosina useasti niin kaupallisista kuin yhteiskunnallisistakin asiakastöistään.

Lisätiedot

Karri Ahonen


Johtaja

Sanoma

Karri on toiminut 15 vuotta monipuolisesti markkinointiviestinnän eri tehtävissä. Viimeiset 7 vuotta myyntijohtajana Sanomalla, tätä ennen strategiajohtajana Dagmarilla sekä asiakkuusjohtajana Caratilla. Tällä hetkellä Karri vastaa Sanomalla b2b markkinoinnista, kuluttajaymmärryksestä ja tuotekehityksestä.

Lisätiedot

Niklas Lilja


Creative Lead & Consultant

Independent

Niklas Lilja on Suomen pisimpään ulkomailla viihtynyt luova johtaja. Viimeksi hän toimi neljä vuotta Tokiossa R/GAlla ECDnä ja APAC Head of Stories -roolissa Sitä ennen hän oli partnerina impact-pioneeritoimisto enso collaborativessa LAssa ja innovaatiojohtajana San Franciscossa. Hänet on palkittu kolmella mantereella kaikissa alan merkittävimmissä kilpailuissa.
Lisätiedot

Laura Mertano


Client Lead

Bob the Robot

BobTheRobotissa asiakkuus- ja varatoimistusjohtajana työskentelevällä Lauralla on laaja kokemus markkinointiviestinnästä ja sen avulla asiakkaitten brändien ja liiketoiminnan kasvattamisesta lukuisissa kategoriossa, sekä timien ja liiketoiminnan johtamisessa eri toimistoissa. Uteliaisuus ihmisluontoon ja siihen vaikuttamiseen on Lauralla loputon, brändien rooli ja vastuu tässä yhtälössä innostava

Lisätiedot

Tuomaristo 2.kierros

Heidi Taina, Luova johtaja & osakas, TBWA\Helsinki

Mikko Koskinen, Brändijohtaja & Co-Founder, Kyrö Distillery Company

Suvituuli Tuukkanen, Brändi- ja markkinointijohtaja, Veikkaus

Jaa: