Effie-tuomaristoon kutsutaan suomalaisia markkinoinnin huippuammattilaisia eri toimialoilta, markkinointitoimistoista, korkeakouluista ja mediasta. Tänä vuonna tuomaristossa on 41 markkinoinnin kokenutta näkijää ja tekijää.

Tuomarointi muuttuu tänä vuonna kaksi vaiheiseksi. Kummallekin kierrokselle on oma tuomaristonsa. Ensimmäisen kierroksen tuomaristo valitsee finalistit ja toisen kierroksen tuomaristo valitsee voittajat. Tänä vuonna tuomaristot kokoontuvat virtuaalisesti.

Effie Awards Finland on Suomen suurin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu, jota järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL. Pääyhteistyökumppanina toimii Sanoma Media Finland.

Ota 2020 Effie Finland-tuomarit twitterissä seurantaan

Twitterlista

Tuomaristo 1.kierros

Tommy Mäkinen


Luova Johtaja & Effie Finland päätuomari 2020

Folk Finland

Tommy Mäkinen on kautta aikain menestyneimpiä suomalaisia mainonnan suunnittelijoita, jonka kaapista löytyy 2 Cannesin leijonaa sekä kymmeniä muita tunnustuksia kotimaasta ja kansainvälisiltä kentiltä. Mäkisen edustama mainostoimisto Folk Finland on palkittu tai ollut finalistina Effiessä 2012 alkaen joka vuosi; yhteensä 16 eri kampanjalla 10 eri mainostajalle.

Lisätiedot

Kirsi Juusti


Suunnittelujohtaja B2B - markkinointi ja sponsorointi

LähiTapiola-ryhmä

Kirsi Juustilla on laaja kokemus kuluttaja- ja b-to-b -asiakkaiden markkinoinnista. Tavoitteet ja tulokset kulkevat käsikädessä ja tärkeää on, että kampanjassa on vahva punainen lanka, joka näkyy, kuuluu ja tuntuu kaikissa kanavissa ja toimenpiteissä – tähän hän uskoo.

Lisätiedot

Jukka Tolvanen


Tutkija ja strategi

Deeply Research Oy

Seniorikonsultti, erikoistunut tutkimukseen sekä tutkimustiedon viemiseen käytännön tasolle.

Perustanut Deeply Research Oy:n vuonna 2016.

Lisätiedot

Aleksi Virkkunen


Maajohtaja

Filialen Byggmax AB Finland

Aleksi Virkkunen on pohjoismaisen rautakauppaketju Byggmaxin Suomen maajohtaja ja kuuluu yhtiön johtoryhmään. Aleksilla on yli 18 vuoden kokemus vähittäiskaupan eri toimialoilta ja ketjuista, joissa hän on työskennellyt esimerkiksi myymäläkonseptien suunnittelun, valikoimahallinnan, markkinoinnin ja operatiivisen toiminnan johtamisen parissa.

Lisätiedot

Saila Saraniemi


Professori

Oulun Yliopisto

Saila Saraniemi on Suomen ensimmäinen brändimarkkinoinnin professori Oulun yliopistosta. Hänen päätutkimusalueitaan ovat brändien kehittyminen sidosryhmien vuorovaikutuksessa, sekä digitaaliset asiakaskokemukset. Hän on julkaissut kansainvälisissä tieteellisissä lehdissä erityisesti B2B- ja matkailubrändeihin sekä digitaalisiin finanssi- ja terveyspalveluihin liittyvää tutkimusta. Saila on kiinnostunut brändeistä myös transformatiivisesta näkökulmasta eli miten brändien avulla tuotetaan hyötyjä ja hyvinvointia yhteiskunnassa. Sailalla on yli 15 vuoden kokemus markkinoinnin kouluttamisesta eri korkeakouluasteilla sekä liikkeenjohdolle.

Lisätiedot

Tuomaristo 1.kierros

Aki Linnanahde, Toimittaja, Bauer Media

Aleksi Salminen, Johtaja, REDI

Anu Niemonen, Senior creative, hasan&partners

Ari Laitinen, Tuottaja & toimitusjohtaja, Otto Tuotanto Oy

Eeva Ignatius, Head of long drink and cider business, Hartwall

Elina Bono, Head of Marketing, B2B, Sanoma Media Finland

Emilia Valtola, COO, Kuulas Helsinki, IPG Mediabrands

Hanna-Mari Parkkinen, Chief Client Officer, Business Finland

Helmi Korpinen, Luova johtaja, Ryhmä Creative

Hermanni Kanerva, Art Director, Bob the Robot

Jaakko Veijola, Senior creative, Wörks

Jari Lähdevuori, Creative director, Kurio

Jutta Nordblad, Head of Brands and Portfolio, Coffee, Paulig

Outi Lindberg, Head of marketing Finland, Valio

Panu Laaksonen, Toimitusjohtaja, Ida Fram

Saana Mannerhovi, Marketing manager, Synlab

Teppo Juuvinmaa, COO, Kulma Creative

Tuomaristo 2.kierros

Tommy Mäkinen


Luova Johtaja & Effie Finland päätuomari 2020

Folk Finland

Tommy Mäkinen on kautta aikain menestyneimpiä suomalaisia mainonnan suunnittelijoita, jonka kaapista löytyy 2 Cannesin leijonaa sekä kymmeniä muita tunnustuksia kotimaasta ja kansainvälisiltä kentiltä. Mäkisen edustama mainostoimisto Folk Finland on palkittu tai ollut finalistina Effiessä 2012 alkaen joka vuosi; yhteensä 16 eri kampanjalla 10 eri mainostajalle.

Lisätiedot

Hanna Maula


Viestintä- ja brändijohtaja

UPM

Hanna Maula on UPM-Kymmenen viestintä- ja brändijohtaja. Hän on tehnyt 20+ vuoden uran erilaisissa viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä. Hanna on toiminut aikaisemmin mm. Nesteen viestintäjohtajana, Aalto-yliopiston viestintä- ja markkinointijohtajana sekä konsulttiyrittäjänä Piilaaksossa. Hannaa kiehtoo organisaatioiden toiminta ja menestys. Hän on väitellyt Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun johtamisen laitokselta sekä toiminut vierailevana tutkijana Stanfordin yliopistossa. Hän on myös kirjoittanut kolme tietokirjaa, jotka käsittelevät mm. johtamista, strategiatyötä ja design-ajattelua.

Lisätiedot

Anna Holtari


Head of Brand and Customer Touchpoints

Aktia

Anna Holtari on Aktian Head of Brand and Customer Touchpoints. Hänellä on yli 15 v kokemus alan huipputoimistoista ja töitä on tehty  hasan&partnersin, Bob the Robotin, Motley Agencyn, Republicin, Dynamo&Son:in ja Bob Helsingin lipun alla vuosien varrella.  Hän on tehnyt johtoryhmissä liiketoiminnan kehitystä sekä muutosjohtamista ja tähän ohella  vastannut oman tiimin johtamisesta ja asiakasportfolionsa myynnistä.  Lisäksi väliin mahtuu usean vuoden pesti kansainvälisissä johtotehtävissä pelimaailman puolella. Uransa aikana hän on voittanut lukuisia alan kilpailuja tiiminsä kanssa, mm AdProfit, Effie, Vuoden Huiput.

Lisätiedot

Reetta Noukka


Operatiivinen johtaja

Finnish Design Shop

Reetta Noukka on voimakkaasti kasvavan designverkkokauppa Finnish Design Shopin operatiivinen johtaja. Hän rakentaa tiiminsä kanssa monikanavaista myynnin, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen kokonaisuutta, kehittäen samalla kasvuyrityksen organisaatiota. Mitattavuus on Reetan arjessa vahvasti läsnä verkkokaupan digitaalisuuden kautta, ja yhtälailla häntä kiehtoo merkityksellisien brändien rakentaminen. Hän onkin ollut luomassa Finnish Design Shopin brändilupausta alusta lähtien, ja lisäksi Reetalla on vuosien kokemus vastuullisten kuluttajabrändien parista Unileveriltä.

Lisätiedot

Jonna Varhama


Partneri

Viestintätoimisto Manifesto

Jonna Varhama on strategisen markkinointiviestinnän moniosaaja, jolla on lähes 25 vuoden viestinnän kokemus eri toimialoilta perusteollisuudesta pankkisektoriin ja vähittäiskauppaan. Hän on ollut mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa useita kampanjoita, jotka on palkittu ja shortlistattu markkinointiviestinnän kilpailuissa sekä Suomessa että ulkomailla. Jonnan mielestä markkinointiviestintä on parhaimmillaan oivaltavasta ja rohkeasta ideasta syntynyt kampanja, joka puhuttelee inhimillisyyttä ja sydäntä samalla, kun se palvelee yrityksen strategiaa ja kokonaisvaltaisia tavoitteita.

Lisätiedot

Tommy Tervanen


Toimitusjohtaja

Kotipizza

Tommi Tervanen on Kotipizza Groupin toimitusjohtaja, jonka mielestä vastuullisuus ei ole ainoastaan oikein vaan myös hyvää businesta.

Lisätiedot

Antti Kärävä


Toimitusjohtaja

Salomaa Yhtiöt

Antti Kärävä on Salomaa Yhtiöiden toimitusjohtaja. Hänellä on mittava kansainvälinen kokemus liiketoiminnan johtamisesta sekä tuotteiden, palvelujen ja innovaatioiden kaupallistamisesta, markkinoinnista ja viestinnästä. Syvällistä toimialakokemusta Antilla on erityisesti markkinoinnin asiantuntijapalveluliiketoiminnasta sekä kansainvälisestä urheiluväline-, ulkoiluvaate- ja jalkineliiketoiminnasta. Hänen intohimonaan on suomalaisen kaupallistamisosaaminen vahvistaminen, jotta osaamisestamme ja innovaatioistamme saadaan ulosmitattua niiden ansaitsema arvo.

Lisätiedot

Tatu Ahonen


CCO

Ahooy Creative Oy

Tatu on savolainen kolmenkymmenenpäämies, jolla on parinkymmenen vuoden kokemus mainonnan ja markkinoinnin alasta ja markkinointitoimiston johtamisesta yrittäjänä ja luovana johtajana. Tatu on ollut perustamassa samaa toimistoa kolme kertaa. Hän uskoo, että yksi vuosi markkinointialalla vastaa kolmea ihmisen elämässä.

Lisätiedot

Mikael Nemeschansky


Luova johtaja

hasan&partners

Mikael Nemeschansky päätyi 90-luvun loppupuolella mainosalalle, koska se kuulosti hauskalta. Kahdessa vuosikymmenessä maailma muuttui. Tuli digi. Tuli some. Ala muuttui ja tekijät sen mukana. Perusasiat eivät kuitenkaan koskaan muutu, vaikka maailma ympärillä mullistuisi täysin. Erinomainen markkinointi tuottaa edelleen erinomaisia tuloksia. ”Meidän tehtävämme markkinoinnin ammattilaisina on aina kasvattaa liiketoimintaa luovalla ajattelulla. Nyt keinoja ja mahdollisuuksia tulokselliseen ja luovaan markkinointiviestintään on enemmän kuin koskaan. Olemme etuoikeutettuja saadessamme tehdä markkinointia juuri nyt.”

Lisätiedot

Tuomaristo 2.kierros

Heidi Taina, Luova johtaja & osakas, TBWA\Helsinki

Henri Weijo, Apulaisprofessori, Aalto Yliopisto

Karri Ahonen, Johtaja, Sanoma Media Finland

Kati Litmanen, Markkinointi-, digi- ja valikoimajohtaja, Instru Optiikka

Laura Mertano, Client Group Director & Deputy Managing Director, Bob the Robot

Mikko Hakkarainen, Luova johtaja, Miltton Creative

Mikko Koskinen, Brändijohtaja & Co-Founder, Kyrö Distillery Company

Niklas Lilja, Creative Lead & consultant, Independent

Raisa Summanen, Senior Client Director, Dagmar

Seppo Niemelä, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Verkkokauppa.com

Suvituuli Tuukkanen, Brändi- ja markkinointijohtaja, Veikkaus

Teemu Neiglick, CEO Finland, Omnicom Media Group

Jaa: