Kampanja pähkinänkuoressa
Crisis Management Initiativen (CMI) kevään 2017 varainhankintakampanja ”Älä kerro Martille” rikkoi ennätyksiä suomalaisen varainhankinnan kentässä. Se ylitti alkuperäisen 200 000 E keräystavoitteensa yli kolminkertaisesti. Kampanja innosti mukaan 10 870 yksityistä lahjoittajaa ja 30 suomalaista yritystä, jotka kokivat suomalaisen rauhantyön jatkuvuuden turvaamisen arvokkaaksi.
Lähtötilanne oli haastava. Tarve onnistumiselle oli kova, sillä CMI:n rahoituksesta 65 % tulee valtion kehitysyhteistyöbudjetista, jota leikattiin vuonna 2016 viidenneksellä. Lisähaasteena toi CMI:n liki olematon tunnettuus kuluttajien keskuudessa sekä konfliktinratkaisutyön abstraktius.
Älä kerro Martille -kampanjalla haluttiin täyttää Suomen valtion kehitystukileikkausten jättämää aukkoa CMI:n budjetissa. Toissijaisina tavoitteina oli kasvattaa CMI:n ennalta matalaa tunnettuutta yksityishenkilöiden parissa. Halusimme tehdä rauhantyöstä suomalaisten keskuudessa merkittävän puheen- ja ylpeydenaiheen.
Kampanjassa hyödynnettiin CMI:n perustajan, presidentti ja rauhannobelisti Martti Ahtisaaren globaalia menestystä rauhantyössä.
Sidoimme varainhankintakampanjan presidentti Ahtisaaren 80-vuotissyntymäpäivään. Luova idea oli haastaa koko Suomi juonimaan Martille yhteistä yllätyslahjaa, rauhaa, lahjoituksena konfliktinratkaisujärjestö CMI:lle.
Kuten kaikki syntymäpäiväyllätykset, myös tämä kimppalahja haluttiin pitää salassa sankarilta aina juhlallisuuksiin asti. Se onnistui käyttämällä kampanjasta viestimiseen ainoastaan medioita, joita Martti ei itse seuraa: sosiaalista mediaa ja verkkouutissivustoja. Perinteistä mediaa tai ulkomainontaa hyödynnettiin ainoastaan silloin, kun oltiin varmoja, että presidentti ei ollut niiden äärellä.
Kampanja yli kolminkertaisti alkuperäisen tavoitteensa. Yllätyslahja pysyi piilossa presidentti Ahtisaarelta hänen syntymäpäiväjuhliinsa asti, yhteensä 57 päivää. Yllätyslahja, CMI ja rauhantyö nousivat sosiaalisen median uutisvirtoihin ja ansaitun median uutisotsikoihin Suomen puhutuimpana aiheena.