Kampanja pähkinänkuoressa
Pelastusarmeija on Suomen kahdeksanneksi tunnetuin hyväntekeväisyysjärjestö. Sen ainoa tunnettu keräysbrändi on Joulupata, joka on 110-vuotinen perinne.
Nyt Pelastusarmeija lanseerasi uuden keräyskonseptin. Se nimettiin yksinkertaisesti Auta ihmistä -keräykseksi. Sillä kerätään varoja suomalaisille vähävaraisille yksineläjille, lapsiperheille, nuorille ja vanhuksille.
Haaste oli siis tehdä lanseerauskampanja tuntemattomalle hyväntekeväisyyskohteelle ilman mediabudjettia.
Kampanjan pääviesti perustui elämän sattumanvaraisuuteen. Huono onni voi kohdata kenet tahansa.
Koska mediasta ei ollut mahdollista maksaa, pyrittiin löytämään luova ratkaisu, jolla on potentiaalia saavuttaa ansaittua mediaa ja viraliteettia.
Kampanjaan saatiin mukaan Presidentti Tarja Halonen ja yritysjohtaja Peter Vesterbacka, jotka esiintyivät vähäosaisen asemassa. Tehtiin myös filmi, joka dramatisoi sen, että myös sinä itse voit syrjäytyä.
Tavoite ansaitun median saamisesta ja viraaliefektistä toteutui.
Auta ihmistä on yksi eniten ansaittua mediaa saaneista kampanjoista Suomessa vuonna 2017.
Erityisesti Tarja Halosen heittäytyminen mukaan kampanjaan herätti median. Ennen ei ole nähty, että valtionpäämies laittaa itsensä likoon vastaavalla tavalla. Uutinen levisi myös maan rajojen yli. Myös sosiaalisessa mediassa kampanja sai maailmanlaajuista huomiota.
Erityisesti ansaitun median ansiosta viesti Auta ihmistä -keräyksestä meni läpi.
Elokuun loppuun mennessä kerättiin 808 000 euroa. Näin ylitettiin vuoden 2016 Joulupata-keräyksen tuotto.
Entuudestaan tuntematon keräys pesi 110-vuotiaan perinteisen keräysbrändin.