Finlayson toimii maailman toiseksi saastuttavimmalla toimialalla, tekstiiliteollisuudessa. Finlayson uskoo kuitenkin hyvyyden voittavan. Se kilpailee hintapuristuksessa halpatekstiilejä myyviä kansainvälisiä jättejä vastaan vastuullisilla tuotteilla. Finlayson kuitenkin oivalsi, että sen suurin kilpailija on suomalaisten välinpitämättömyys. Jos omatunto painaisi ostopäätöksessä enemmän kuin halpa hinta, markkinoiden vastuullisin brändi – ja maapallo -voittaisivat. Bed Peace -kampanja lähti rakentamaan vastuullisuus-mielikuvaa ja ohjaamaan myyntiä koronan kurittamasta kivijalasta omaan verkkokauppaan. Finlayson nousi toimialansa vastuullisimmaksi brändiksi, kasvatti verkkokauppansa myyntiä +249,6%, paransi katetta ja sai roimasti uusia asiakkaita. Se voitti Sustainable Brand Index -tutkimuksen ja nousi 14 sijaa Arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa.
Mikä on media, mitä se voi olla? Kun ratkaisuksi ei valikoidu se ilmeisin ja toisaalta helpoin, ovat tuloksetkin poikkeuksellisia. Tämän kampanjan menestys ei nojannut vain oivaltavaan mediaratkaisuun, se onnistui luomaan arvoa myös merkityksellisellä viestillä, joka rakensi brändin liiketoimintaa pitkälle tulevaisuuteen.
tuomariston perustelut, hopea
On hienoa huomata, että positiivista muutosta halutaan nähdä muuallakin kuin myynnin kehityksessä. Kun aidot vastuullisuusteot valjastetaan markkinoinnin viestien sisällöiksi ja ne saavat oivaltavan luovan muodon, ovat tulokset kiistattomia – niin liiketoiminnan kuin ympäröivän maailman kannalta.
tuomariston perustelut, Kulta positiivinen muutos
Tämä kampanja loistaa eheydellään. Systemaattinen ja brändin ydintä viestivä kokonaisuus tavoitteista ja strategiasta toteutukseen sekä tulosten analysointiin asti todentaa vaikuttavuutta, johon vain harva yltää. Upea esimerkki siitä, että se ei aina voita, joka myy eniten, vaan se, joka onnistuu luomaan arvoa.
tuomariston perustelut, kulta tuotteet ja palvelut