Coopin lanseerauksessa yrityksen strategiasta johdettiin markkinointistrategia ja kaikkia markkinointikeinoja käytettiin suunnitelmallisesti tavoitteeseen pääsemiseksi. Ensin todettiin ongelma: private label Rainbow ei ollut enää kilpailukykyinen. Asiaa ei lähdetty korjaamaan epäuskottavalla brändiuudistuksella. Sen sijaan tehtiin rohkea päätös: päätettiin lopettaa Rainbow. Tämä oli valtava riski, sillä Rainbow on tarttunut suomalaisten ostoskoreihin vuosikymmenten rutiinilla. Se korvattiin muista pohjoismaista tutulla Coopilla, joka toi mukanaan yhteisiin laatustandardeihin perustuvan korkean laadun sekä yhteishankinnalla saavutettavan edullisen hinnan. Nyt Coop on jo yksi kategorian tunnetuimmista brändeistä ja sen voimakkaasti kasvava myynti on korvannut Rainbow’n jättämän aukon.
Rohkea liiketoimintapäätös. Tunnetun ja valtavaa myyntiä tahkovan brändin lopettaminen mielikuvallisista syistä on todella rohkea ja harvinainen veto. Hyvää strategista markkinointia. Selkeä looginen kokonaisuus, joka tukee laatumielikuvaa. Laadukkaat toteutukset kautta linjan ja uskomattoman hienot tulokset.
Tuomariston perustelut, hopea, kauppa & kuluttaja
Erinomainen liiketoimintastrategiasta lähtevä markkinointistrategia. Usko valittuun strategiaan ja sen horjumaton läpivienti erottuvalla ja brändille sopivalla rohkealla toteutuksella. Todella vakuuttava tunnettuus ja harkinta – tulokset puhuvat puolestaan.
Tuomariston perustelut, hopea, Tuotteet & palvelut