Kampanja pähkinänkuoressa
Kuinka saada lisää tunnettuutta pienen maan pienelle lentoasemalle valtavassa Kiinassa ? ilman massiivista mainosbudjettia? #LIFEINHEL-kampanjan avulla pyrittiin vahvistamaan Helsinki-Vantaan lentoaseman tunnettuutta Pohjois-Euroopan johtavana solmukohtana Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä, sekä pitkällä aikavälillä kasvattamaan kiinalaisten matkustajien määrää ja keskimääräistä kulutusta lentoasemalla.
Ajanvietto lentoasemilla on yleensä epämukavaa: mitä pidempään joutuu odottelemaan, sen pahempi. Mutta mitä jos lentoasema olisikin niin hyvä, ettei sieltä haluaisi lähteä?
#LIFEINHEL oli uudenlainen, lentoasemalla kuvattu ja internetissä esitetty tositelevisio-ohjelma, joka yhdisteli elementtejä Terminaali ja Truman Show -elokuvista, sekä Selviytyjät-tositelevisiosarjasta. Kiinalainen elokuvatähti Ryan Zhu asui Helsinki-Vantaan lentoasemalla 30 päivän ajan testaten ja arvioiden sen palveluita. Hänen seikkailujaan julkaistiin sosiaalisessa mediassa päivittäin.
#LIFEINHEL esitteli lentoaseman palveluita ja työntekijöitä ainutlaatuisella ja aidolla tavalla. Se myös näytti matkustajakokemukseen jo tehdyt panostukset, sekä aidon halun parantaa kokemusta Ryanin palautteiden perusteella. Finavia antoi Ryanille täyden vapauden julkaista omaa sisältöään kanavissaan. Lentoasemalta se oli rohkea ja ennenäkemätön teko, yksi kampanjan menestyksen avaimista.
Tunnettuuden kasvua mitattiin kampanjan tavoittavuudella sekä videoiden katselukerroilla. Kampanjan tavoittavuus ylittyi 1467-kertaisesti ja se noteerattiin globaalisti 45 eri maassa. Videoiden katselumäärä ylittyi 97-kertaisesti asetettuihin tavoitteisiin nähden. Kampanjan tehokkuus ansaitussa mediassa ylittyi 42-kertaisesti.