Kampanja pähkinänkuoressa
Valion tuotteita on myynnissä yhteensä 27 eri maassa, mutta aktiivisesti niitä markkinoidaan vain muutamissa näistä. Kasvun saavuttaminen kansainvälistymällä vaatii onnistuakseen tunnettuuden kasvua niin kuluttajien keskuudessa kuin myös ostopäättäjien joukossa uusista listauksista keskusteltaessa.
Kaikkien kohdemaiden tukeminen ja niissä tunnettuuden kasvattaminen vaatii merkittäviä taloudellisia resursseja, eikä viestin toimivuudesta silti ole takeita. Kotimarkkinalla tavoitteena oli saada yli 30-vuotiaiden miesten huomio, sillä tämä joukko pitää sisällään suuren määrän perusmaidosta luopuneita, jotka eivät nykyisellään Valion suunnalta tulevia viestejä juurikaan huomioi. Maailmalla tavoitteena oli saada maksimaalinen huomio Valion innovatiiviselle portfoliolle ja tehdä se tavalla, jota maayhtiöt voisivat omissa kanavissaan kohdennetusti ja kustannustehokkaasti myöhemmin hyödyntää.
Ideana oli siis luoda yksinkertaisesti erittäin yllättävä video, joka on kohderyhmälle relevantti ja jota voidaan kotimarkkinalla käyttää tv-mainonnassa, mutta joka sen viraalin potentiaalin johdosta voidaan kattavan PR:n ja seedauksen avulla saada maailmanluokan puheenaiheeksi, ja jota lisäksi tuetaan Valion avainmarkkinoilla, sekä kohdennetaan vielä erikseen B2B päättäjien löydettäväksi.
Teimme uudestaan klassikoksi nousseen mainoselokuvan ”En ole koskaan juonut maitoa.” Mutta teimme sen siten, että pääosassa oli Motörheadin Lemmy Kilmister. Mainoksen lopputuotannon yhteydessä saimme suruviestin legendan poismenosta. Käänsimme mainoksen kunnianosoitukseksi, ja teimme sille globaalin PR-suunnitelman.
Uutisoinnin kattavuus oli kaikki maanosat, joista vahvin painotus oli Valiolle tärkeässä Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa.
Kampanjan mediaosumien määrä oli 339,33 eri maassa, tavoittaen yhteensä 87,4 miljoonaa ihmistä. Kampanjan synnyttämä ostetun median arvo oli yhteensä 7,8 miljoonaa euroa.
Rohkeus ja oikea tapa reagoida, sekä relevanssi ja merkityksellisyys viestin osalta saivat siis aikaan sen että jokainen sijoitettu euro palasi saavutetussa medianäkyvyydessä 82 kertaisena takaisin.