Lidlin Epäilevän Tuomaan ja tämän perheen ympärille rakennettu kampanja voitti Grand ja Kulta Effiet. Kampanjan takana olivat mainostoimisto Folk Finland ja Mediatoimisto Happi. Rohkeasti mielikuvilla pelannut kampanja haastoi ennakkoluuloja ja kasvatti Lidlin hedelmä- ja vihannes osaston myyntiä 47,5 %. Lisäksi Effie Awards Finland -kilpailussa palkittiin seitsemän muuta kampanjaa.
Lidlin kampanjan tavoitteena oli kasvattaa hedelmä- ja vihannesosaston myyntiä, saada uusia asiakkaita sekä ylipäätään saada suomalaiset pitämään enemmän Lidlistä. Samalla se vakuutti Effie Awardsin tuomariston.
Markkinointiviestinnän tehokkuutta arvioinut tuomaristo palkitsi Lidlin Grand Effiellä ja kultaisella Effiellä.
Lidlin kampanja on vahva työnäyte haastajabrändiasenteen konkretisoinnista vuoden tuloksellisimmaksi markkinointiteoksi.
sanoo Effien tuomariston puheenjohtaja, SEK&Greyn toimitusjohtaja Topi Lintukangas.
Kampanjan takana ovat mainostoimisto Folk Finland ja Mediatoimisto Happi. Sen lähtökohtana olivat Lidliä rasittaneet ennakkoluulot. Kampanjassa ne lausutaan ääneen, minkä lisäksi kampanjan ironinen puhetapa on alalle poikkeuksellinen ja rohkea. Kampanja-aikana tavoitettu 47,5 % nousu heviosaston myynnissä ylitti kaikki odotukset, minkä lisäksi asiakasmäärä kasvoi 20 prosentilla edellisvuoden vertailujaksoon.
Kultaiset Effiet jaettiin myös mediatehosarjassa kisanneelle Valio Oltermanni Cheddar -tuotelanseeraukselle, joka on Hasan & Partnersin, Stopp Stockholmin ja Suunnittelutoimisto Virta Helsingin käsialaa, sekä Uusi lastensairaala 2017 -varainkeruukampanjalle palvelu- ja tuotesarjassa. Kampanjan takana ovat Bob the Robot, OMD Finland sekä Sanoma Media Finland.
Lastensairaalan kampanja laajentaa markkinoinnin käsitettä ilahduttavasti. Tätä saadaan aikaan kun mukana on sitoutunut ydintiimi, joka on varustettu poikkeuksellisella innostuksella ja tahdolla.
sanoo Lintukangas
Oltermanni Cheddarin kampanja taas on hieno esimerkki tuoteportfolion kasvattamisesta massamedian keinoin nykyisiä tuotteita kannibalisoimatta”.
Jatkaa Lintukangas
Hopeaa ja pronssia yhteensä viidelle kampanjalle
Hopeisia Effieitä jaettiin kaksi: Matkailun edistämiskeskuksen Finngenerator – kuinka suomalaisten väkiluku saatiin nousemaan 1,3 miljoonalla 2 kuukaudessa -kampanjalle, jonka takana olivat SEK&Grey, Mediatoimisto Voitto, SEK Public ja Byroo, sekä Nelonen Median radiokanava Loopin suunnittelu- ja lanseerauskampanjalle, jonka toteuttivat 385 ja Dagmar.
Pronssiset Effiet jaettiin Kokkikartano -kampanjalle, tekijöinä Mainostoimisto Folk Finland, viestintätoimisto Ellun Kanat, Mediatoimisto Voitto, Pommac Rosé –lanseerauskampanjalle, tekijöinä SEK&Grey, Dagmar ja Bob the Robot sekä McDonald’sin Joulukalenteri –kampanjalle, jonka takana ovat DDB Helsinki ja OMD Finland.
23 kampanjaa kisasi voitosta
Markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan Effie Awards Finland -kilpailun finaaliin pääsi 23 kampanjaa. Kilpailuun ilmoitettiin tänä vuonna ennätysmäärä kampanjoita. Effie-tuomaristoon kuului 22 jäsentä, jotka edustivat mainostajia, mainosalaa ja alan oppilaitoksia. Tuomarit arvioivat markkinointikampanjoiden tuloksellisuutta. Kriteerit olivat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus sekä luova toteutus.
Effie Awards on yksi maailman arvostetuimmista markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavista kilpailuista, jonka järjestää Suomessa Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry yhdessä Kauppalehden kanssa. Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät arkistosta sivulta http://effie.fi/. ©Effie on Effie Worldwide Inc:n omistama tavaramerkki.
Lisätiedot:
MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puhelin +358 400 484 693, tarja.virmala@mtl.fi
SEK&Grey, toimitusjohtaja Topi Lintukangas, puhelin +358 40 167 6300, topi.lintukangas@sek.fi
MTL on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten etujärjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien toimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.