Effie 2020 finaaliin 21 markkinointityötä

Vuoden 2020 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti toiselle tuomarointikierrokselle 21 markkinointityötä, joista kuusi on useammassa kategoriassa.

Effie Awards Finland 2020 ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit.

Hienoa huomata, etteivät vallitsevat olot ole lamauttaneet kotimaista markkinointikenttää, vaan pikemminkin päinvastoin. Effie Finlandin shortlista on täysipainoista luettavaa, ei suinkaan mikään nälkävuoden loppukilpailu. Siitä olen erityisen ylpeä koko toimialamme puolesta. Pandemia näkyy toki tälläkin listalla, mutta positiivisella tavalla. Finalistien joukossa on sopivassa suhteessa niin koronavapaita kokonaisuuksia kuin fiksuja, ajankohtaisia reagointeja nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen.

sanoo tämän vuoden päätuomari ja Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen

Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Päätuomari Tommy Mäkisen lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on yli 40 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.

Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan 4.2.2021.

Vuoden 2020 Effie Awards Finland shortlista

Ajankohtainen markkinointi – Erikoissarja

Eläköön Ravintola
Kotipizza & N2 Marketing, Dentsu Aegis Network (Finland)

Fortum Circo® recycled plastics
Fortum Oy & TBWA\Helsinki

Tulkoon Mitä Vaan
S-Ryhmä & Bob the Robot Oy, Carat Finland

We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland

B2B – Yritysmarkkinointi – Erikoissarja

Kun korona meni viraaliksi, markkinoinnista tulee elpymisen vastalääke
Sanoma Media Finland & Folk Finland, Otto Production, Nico Backstöm, Nanoverse Ltd Oy

TAPAUS Virtuaalitapahtumat – Tapahtumat syntyivät uudelleen
TAPAUS Oy  & TAPAUS Oy, Bright Finland

Zero Exclusion
Mantsinen Oy, Neste Oyj & Kurio, MKTG (Finland)

Daavid vs. Goljat – Erikoissarja

Juurikin näin. Pågen.
Pågen & Make it Simple, Grilli Films, HotSpot, left&right

Renesanssi – Erikoissarja

Ingmariini – From underdog to talk of the town
Arla Oy & 358, Carat Finland

Brändiratkaisu – Kauppa & Kuluttaja

Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling

Uusi tuote tai palvelu – Kauppa & Kuluttaja

Lidl Plus – eli kuinka takkia kääntämällä taottiin miljoonia
Lidl Finland & Folk Finland, Virta Helsinki, Cocoa Mediaproductions, Miracle Sound Oy

Niille, jotka eivät syö Mäkkärissä
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki

Kotimaista pakkausuudistus
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, TBWA\Helsinki

Long Shot – Hartwall Original Long Drink
Hartwall & Bob the Robot, Tulos Helsinki, Dagmar, Miltton, Lataamo Group

Sosiaalinen vastuu – Brändit – Positiivinen muutos

Felicitas Mehiläinen – Henkilökohtuisesti
Mehiläinen Oy & Vapa Media, Dagmar, NordicMorning

We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland

Sosiaalinen vastuu – Non-profit – Positiivinen muutos

Helsingin kaupungin kaikkien aikojen #etävappu
Helsingin Kaupunki & Miltton, Zoan

Mediaidea – Media

We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland

Elämykset & vapaa-aika – Tuotteet & Palvelut

Kansallinen Liiga – Jalkapalloa ilman etuliitteitä
Suomen Palloliitto & TBWA\Helsinki

Elintarvikkeet – Tuotteet & Palvelut

Kotimaista pakkausuudistus
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, TBWA\Helsinki

Ingmariini – From underdog to talk of the town
Arla Oy & 358, Carat Finland

Kohderyhmä – Tuotteet & Palvelut

HS Lasten uutiset – miten sanomalehti tavoitti uuden lukijasukupolven
Helsingin Sanomat & TBWA\Helsinki

Matkailu & Turismi – Tuotteet & Palvelut

Niille, jotka eivät syö Mäkkärissä
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki

Eläköön Ravintola
Kotipizza & N2 Marketing, Dentsu Aegis Network (Finland)

Holiday Clubin kesäkampanja käänsi kriisitilanteen ennätyskesäksi
Holiday Club & Republic, Grillifilms, iProspect

Muoti & Kauneus – Tuotteet & Palvelut

Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling

Ohjelmisto & Sovellukset – Tuotteet & Palvelut

Lidl Plus – eli kuinka takkia kääntämällä taottiin miljoonia
Lidl Finland & Folk Finland, Virta Helsinki, Cocoa Mediaproductions, Miracle Sound Oy

Asuminen – Tuotteet & Palvelut

Piklas – eli miten perinteinen tarinankerronta veti ovi- ja ikkuna-asiakkaat verkkokauppaan.
Piklas & Folk Finland, Gomp Helsinki Oy, Otto Tuotanto, Humina

Effie Awards -kilpailusta

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.

Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 19. kerran. Vuonna 2020 kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland.  Vuonna 2021 Effie Awards Finlandin järjestää Marketing Finland.

MARKKINOINNIN, TEKNOLOGIAN JA LUOVUUDEN LIITTO MTL RY

Lisätietoja

  • Tommy Mäkinen, päätuomari, 050 310 0672
  • Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, 040 048 4693

MTL ry on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten järjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta.