Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä

Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

Mielestäni taso on noussut viime vuodesta. Shortilla on laaja kattaus vahvaa markkinointistrategian osaamista eri toimialoilta. Mukana on useampikin maailmanluokan työ, jossa on kirkas tavoite, selkeä strategia, laadukas luova toteutus ja hyvät tulokset. Jokaisen markkinoijan kannattaa tutustua Effie-töihin ja ammentaa oppia Suomen parhailta, kommentoi tämän vuoden päätuomari ja hasan & partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen.

 

Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella tuomaristo antaa pisteet myös luoville elementeille.

 

Päätuomari Riku Vassisen lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on 40 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.

 

Tämän vuoden voittajat palkitaan 15.2.2024 järjestettävässä Effie Finland -gaalassa, Pikku- Finlandiassa. Gaalan lipunmyynti on nyt avoinna Marketing Finlandin verkkokaupassa. Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver ja Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon.

Osta liput palkintogaalaan

Vuoden 2023 Effie Awards Finland -shortlistalle nousseet työt ovat:

 

ERIKOISSARJA

Ajankohtainen markkinointiteko

Counterstrike of the Free Press

Helsingin Sanomat & Miltton, Flc

 

Täällä pelkään minä

Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy

Brändätyt sisällöt

Iconic Niksi-Pirkka was reborn on TikTok

K-ryhmä & hasan & partners, Miltton

 

Brändikokemus

Counterstrike of the Free Press

Helsingin Sanomat & Miltton, Flc

 

McDrip – muodin takia töihin

McDonald’s (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)

 

Daavid vs Goljat

WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?

Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx

Non-Profit

Itämeri kesäkuntoon

Baltic Sea Action Group & TBWA Helsinki, Maker3D, Zetapuu

 

Maailman arvokkain pelipaita

Suomen Paralympiakomitea & The&Partnership Finland, Pohjoisranta-BCW, KoskiSyväri, Tremedia

 

UNICEFin joulukampanja rakensi lasten tulevaisuutta ennätyssummalla

Suomen Unicef & Oy SEK Ab, Director’s Guild, Mediabrands, OMD (Finland)

Pienet ja alueelliset budjetit

Avaimet rauhaan

CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency

Sosiaalinen media

McDrip – muodin takia töihin

McDonald’s (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)

Strateginen markkinointi

Mehiläisillä on elämä tehtävänä

Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy, OMD (Finland)

 

Näin myydään autoja enemmän kuin kukaan muu

Saka Finland & Avidly Oy, Grillifilms, Nöjd, Miracle Sound Oy, HotSpot

 

Yhtenäinen brändi, parempi mieli

Atria Suomi Oy & TBWA Helsinki, Wavemaker

 

Oomi Energia

Oomi Oy & Bob the Robot Oy, Omnicom, Pinata, Vild Factory, OIKIO Digital Performance Agency

Vaikuttajamarkkinointi

Kaistalla – Drive Thru Talk Show

McDonald’s (Finland) & NORD DDB Helsinki, OMD (Finland), Cocoa Media Productions

Yrityskuva

Counterstrike of the Free Press

Helsingin Sanomat & Miltton, Flc

 

Telia Turvaverkko

Telia Finland & TBWA Helsinki, Group M (Finland)

 

Tilipäivä

S-RYHMÄ & Bob the Robot Oy & OMD (Finland), Pictures Helsinki, Mjölk

 

KAUPPA & KULUTTAJA

Brändiratkaisu

WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?

Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx

 

Oddlygood – From plant-based to taste-based

Oddlygood Global Oy & TBWA Helsinki, Dagmar, TBWA Screen

Data-Driven

K-Plussa – Kuinka iso oppi olemaan pieni?

Kesko Oyj & Dagmar & Turhala Oy

Mediainnovaatio

HIFK – miten saimme koko Suomen näkemään punaista

Helsingin IFK & hasan & partners, Inkfish studios

Uusi tuote tai palvelu

Kirjaimellisen tehokas lanseeraus

Cloetta Suomi & TBWA Helsinki, TBWA Screen, Agent Pekka, Toinen PHD

 

Lago di Pudas

Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar

 

MEDIA

Mediaidea

McDrip – muodin takia töihin

McDonald’s (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)

Mediainnovaatio – nousevat & nykyiset mediakanavat

Avaimet rauhaan

CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency

 

Täällä pelkään minä

Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy

 

POSITIIVINEN MUUTOS

Sosiaalinen vastuu – Brändit

Counterstrike of the Free Press

Helsingin Sanomat & Miltton, Flc

 

Täällä pelkään minä

Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy

Sosiaalinen vastuu – Non-Profit

Maailman arvokkain pelipaita

Suomen Paralympiakomitea & The&Partnership Finland, Pohjoisranta-BCW, KoskiSyväri, Tremedia

 

TUOTTEET & PALVELUT

Autoilu & Moottoriala

Elämäsi parhaita valintoja

Saka Finland & Avidly Oy, Grillifilms, Nöjd, HotSpot

Elintarvikkeet

Lago di Pudas

Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar

 

Snellman Group – Kaikkien aikojen lihapullalanseeraus – tuplana

Snellman Group & Folk Finland Oy, Dagmar, Genero – The Growth Marketing Co., United Writers Oy, DNM13 Revolution Oy

Terveysala

S-apteekki – Iso kirjain kohti lakiuudistusta.

S-RYHMÄ & United Imaginations, Omnicom Media Group (Finland)

Vähittäiskauppa

Cittari hoitaa

Kesko Oyj & TBWA Helsinki, Lucy Loves Stories, Dagmar

Effie Awards -kilpailusta

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.

Effie-kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa kilpailun järjestää Marketing Finland. Tänäkin vuonna kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland.

 

Lisätietoja

Riku Vassinen, päätuomari, +358 44 700 6087

Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finlandin toimitusjohtaja, +358 40 5781 974

 

Järjestäjä: Markkinoinnin ja viestinnän vertaisverkosto Marketing Finland

Marketing Finland on markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto. Marketing Finlandin jäsenet tekevät noin 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista.